Gyllenborg skole

Gyllenborg skole

Postadresse: Postboks 1167, 9262 Tromsø

Besøksadresse: Skolegt. 34, 9262

Telefon: 777 92 030

Kontaktperson: Jill Solheim Nilsen, 77792032, 95934134, jill.solheim.nilsen@tromso.kommune.no

Antall produksjoner: 12

  • Alle

Aase Texmon Rygh: Evighetens form og Like Betzy

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Velkommen til kombinasjonsomvisning i Aase Texmon Rygh: Evighetens form og Like Betzy!
Disse to utstillingene er på henholdsvis Tromsø kunstforening og Nordnorsk kunstmuseum, og vil gi elevene et blikk inn i to vidt forskjellinge kunstnerskap, med moderne skulptur og romantisk landskapsmaleri. Tromsø kunstforening har gleden av å vise Nasjonalmuseets Aase Texmon Rygh Evighetens form, en vandreutstilling som fokuserer på kunstnerens møbius-skulpturer. Disse kan beskrives som abstrakte evighetsformer i stein, og er å anse som hennes hovedverker. I motsetning til de fleste kunstutstillinger ønskes det her at publikum berører verkene. Texmon Rygh kalte sine tre viktigste form-prinsipper for uendelighet, stabilitet og evighet. Fra 1970-tallet skapte hun er rekke skulpturer som uttrykker harmoni og balanse (stabilitet), etterhvert laget hun skulpturer med utgangspunkt i tegnet ∞ (uendelighet). Så var det evighet, hva er det? Hvordan gi det et skulpturelt uttrykk?

Utstillingen Like Betzy med Betzy Akersloot-Berg har i sommer skapt mye debatt med sin bruk av byrommet, men nå skal det bli fint å vise våre elever Betzys kunstneriske virke. Akersloot-Berg var marinemaler, øydronning og globetrotter som gikk sin egen vei, en vei som alltid førte til havet, hennes «eneste store higen». En kunstnerisk suksess i sin samtid, men en obskuritet i norsk kunsthistorie.Nordnorsk kunstmuseum sin hovedsatsning for 2019 gir plass til Betzy Akersloot-Bergs historie og kunstnerskap. Et langt kunstnerliv fullt av reiser, historier og fantastiske bilder av havet og menneskene. Museet viser malerier, tegninger, fotografier og annen dokumentasjon fra hennes fascinerende liv. NNKM viser også en rekke verk av henne likemenn og -kvinner som Elisabeth Sinding, Hendrik Willem Mesdag, AdelsteenNormann og Peder Balke.

Animasjon m Elin Fagertun

Visuell kunst, Trinn: 7
Et verksted der eleven gjennom eget arbeid lærer det grunnleggende om animasjon. Praktisk arbeid i små grupper. Vi jobber i kasser/scene med bevegelse bilde for bilde, foran kamera; iPad på stativ. På slutten av dagen, vises resultatet av dagens arbeid; en liten animasjons-film-snutt.
Verkstedet starter med en kort grunnleggende teoretisk innføring i animasjon: bevegelses-forståelse, med eksempler på storskjerm, men animasjons-verkstedet blir i hovedsak praktisk arbeid. Hovedsakelig vil vi jobbe med plastelina i kasser. Første praktiske del, vil fokusere på karakter-utvikling, fargebruk, lys og scene. Elevene forbereder en liten animasjons-scene, mens de lager hver sin karakter. Vi vil bruke multiplas glassbord på en av stasjonene, der det blir mulighet for å jobbe mere fritt kunstnerisk, og med andre typer materialer: objekter, Cut-out, sand osv. Lærer vil gjennom hele dagen være tett på stasjonene/elevene med veiledning.

Luther øre - Kongen, kirka og kunsten

Kulturarv, Trinn: 7-10
Gud bevare meg vel! Hva har samer, trolldom og kunst med reformasjonen å gjøre?På Tromsø Museum - Universitetsmuseet får elevene svaret mens de utforsker moderne og gamle kunstuttrykk i skjønn forening. Elevene blir tatt med på en reise tilbake i tid, der gapestokker og kirkehammere truer de som ikke følger med. Reisen tar for seg den spennende historien om hvordan den lutherske lære røsket opp i et samfunn der kirka hadde all makt, og eneste vei til Guds ord var gjennom kunsten.Med bruk av 3D-penner får elevene selv illustrere hvordan gammel historie kan bli gjort ny. Tromsø Museum - Universitetsmuseet bruker gammel kunst og ny teknologi, musikk, kostymer og dramaturgi for å formidle den spennende historien om reformasjonen i Nord-Norge.

Når nettene blir lange, og mørket faller på - bestillingstilbud 1.-2. tr.

Kulturarv, Trinn: 1-2
Når nettene blir lange og mørket faller på, da er tiden inne til å se på stjernene.
Hva er et stjernebilde? Lager egentlig stjernene bilder? Hvorfor snakker vi i Norge om Karlsvogna, når de i England kaller de samme stjernene for Plogen?

Med utgangspunkt i noen av de mest kjente stjernebildene forteller vi eventyr som har gitt opphav til navnene. Vi er innom både samiske, nordiske og greske myter og sagn.
Hva annet kan vi se på nattehimmelen? Vi ser etter Melkeveien og planeter slik de ses fra jorda. Og til slutt tar vi en reise ut i solsystemet for å besøke noen av de andre planetene som går i bane rundt vår sol.

Opplegget dekker følgende mål fra læreplanen: Fenomener og stoffer, kompetansemål etter 4. årstrinn: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen, i samisk og norsk tradisjon
Tilbudet kan være med å oppfylle følgende kompetansemål etter 2. og 4. årstrinn:Naturfag
  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser
  • gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen og nordlys i samisk og norsk tradisjon
Inkludert i opplegget er inngangbillett til Vitensenterets øvrige utstillinger. Skolene oppfordres til å besøke dem etter at undervisningsopplegget er ferdig.

SAMEKULTUREN - Bestillingstilbud 1-3. trinn

Kulturarv, Trinn: 1-3
Utgangspunktet for dette tilbudet er å vise noe av de mest kjente gjenstandene i Tromsø Museums utstilling om samekulturen, og å formidle samisk historie og kultur gjennom disse. Det fokuseres på ulike deler av duodji.Gjennom tægerarbeid og gjenstander av tre, bein og horn, fortelles hvordan samene utnyttet naturressurser. Den bløte duodjien, som klesdrakt i stoff og skinn, kan si mer om hvordan husdyr som sau, geit og rein ikke bare ble brukt som mat, men utnyttet i sin helhet.Elevene får lære forskjellen på lavvu og gamme. I museets gamme ser vi nærmere på den tradisjonelle inndelingen i boligen. De får også høre samiske fortellinger, og prøve seg på lassokasting.

Sangskatten 2020

Musikk, Trinn: 3
OPPDATERING 08.04.20: AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUS

Synger dere fortsatt de gamle barnesangene? Kan unger i dag de samme sangene som deres besteforeldre lærte da de var barn?Det er ikke uten grunn at NRK.supers «Sangfoni» er blitt en suksess. Ta en slitesterk barnesang, pakk den inn på nytt og la ungene leke med den. Hvor mange barneprogrammer klarer å fenge både null- og nittiåringer og samtidig bli en snakkis blant voksne. Noe av svaret ligger i den gode følelsen av fellesskap sang gir, i tillegg til sprudlende lek og glede som overstråler programserien.Vi har latt oss begeistre, og inviterer til allsangkonsert. Kom og syng Alle fugler, Blåmann bukken min, Vi har en grevling i taket og mange flere, sprekt arrangert, akkompagnert av et sprudlende orkester og med et topptrent barnekor i front.Ingen er for små og ingen er for gamle til å ha glede av SANGSKATTEN. Dette er konserten som sender deg syngende hjem, der du straks leter fram den gamle sangboka og planlegger familiekor.

SPEEDMONSTER- bestillingstilbud 5. trinn

Visuell kunst, Trinn: 5
Lag ditt eget speedmonster!Den kulturelle skolesekken og Nordnorsk vitensenter er stolte over å igjen kunne tilby dette kurset innenfor Teknologi og Design - hvor elevene får jobbe med design, teknikk og utforming.I løpet av prosjektet vil elevene bli presentert for* En innføring i hva teknologi og design er* Læring om mekanikk og energi (teoridel)* Problemstillinger underveis som stiller krav om faglig kunnskap i bl.a. matemtikk, naturfag, engelsk, norsk og samfunnsfag* Leketøysteknologi og -historie

Tilde og kampen mot Era (Tromsø byteater )

Scenekunst, Trinn: 1
​​​​​​​OPPDATERT 31.03.20: FORESTILLINGENE ER AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUSET
"Tilde og kampen mot Era" handler om Tilde som på magisk vis havner i Skogen bortenfor Bortevekk. På befaling fra skogens herskerinne Era stilles klokkene tilbake hver kveld slik at alle i skogen må leve den samme dagen om igjen og om igjen. En liten utbrytergruppe har valgt å trosse Eras befalinger og forsøker å sette tiden fri men de trenger Tildes hjelp. Klarer de å beseire den mektige Era? Hva skjer hvis ingenting forandres? Er det egentlig så ille å stoppe tiden en gang i blant?

Vikinger i Nord, bestillingstilbud 6. trinn

Kulturarv, Trinn: 6
Vikingtida i Nord-Norge er spennende, med mange historier å fordype seg i. Nord-Norge ble tidlig bebodd - de eldste spor av mennesker i Norge er funnet i Finnmark, og de eldste spor av hustufter i Norge er funnet på Træna i Nordland.
Elevene taes med inn i vikingtida. Der får de møte Asbjørn Selsbane og hans menn, og ta del i hans spennende reise i vårt langstrakte land.Kunnskapsoverføringen er handlingsorientert og bygger på deltakelse, hvor elevene får erfare og gjøre, ikke bare høre. Elevene kler seg ut som vikingbarn og får vikingnavn under besøket. De får også øve seg på praktiske ting som håndverk, vikingspill og runeskrift.Etter gjennomføringen setter vi pris på om skolen kan sende evaluering av opplegget til dks@tromso.kommune.no 

Vinter i fangsthytta - Bestillingstilbud 4. tr.

Kulturarv, Trinn: 4
OPPDATERING 12.03.20: TILBUDET ER AVLYST PÅ GRUNN AV COVID 19
"En må kunne alt, være like god snekker som baker, smed, skytter, skomaker - det er de tusen håndverksfag. Og likevel er ikke dette nok(...)," sa fangstmann Henry Rudi.

Overvintring på Svalbard var for mennesker som var eventyrlystne, kunne tåle ensomheten i isødet og likte jakt og fangst.

Det harde arbeidet innebar planlegging, tilrettelegging av fangsthytta, innsanking av ved, klargjøring av feller og det å ta vare på fangsten. Hvilke dyr de fanget og kunnskapen om disse var viktig for fangstmannen/kvinna. I tillegg til de vanlige gjøremålene innomhus. Farene ved livet i ensomheten var en annen ting. Historien om Henry Rudi og Wanny Woldstad fra Tromsø blir fortalt.

Dette og flere spennende historier vil dere få høre om på Polarmuseet. Vi kommer også inn på dyreetikk.Tilbudet kan være med å oppfylle kompetansemål innenfor følgende læreplaner:Samfunnsfag:
  • skape og illustrere forteljingar om menneske som lever under ulike vilkår, og samanlikne levekår
  • setje namn på og plassere landa i Norden, verdshava og verdsdelane og finne geografiske nemningar på kart
  • beskrive hva som kan gjøres for å ta vare på naturen i nærområdet, og argumentere for omsorgsfull framferd i naturen
Norsk
  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger

WoluM 2019 - 2020

Musikk, Trinn: 6
Wolum er et improvisasjons- og musiseringsverksted der elevene blir kjent med og får bruke digitale verktøyer som instrumenter. Det benyttes iPad`er og software-synther der musikerne på forhånd kan programmere de klangfarger og skalaer det skal jobbes med. Som fundament spiller musikerne en jazz/rock sjanger for å underbygge elevenes improvisasjon. Ved hjelp av de samme verktøyene kan elevene bruke effekt-app`er til å underbygge musikkenGjennom verkstedet er elevene innom kompetansemål i musikk som å oppfatte og anvende puls, rytme, form, melodi, klang, dynamikk og tempo. De får improvisere med instrumenter der utgangspunkt er rytme, melodi og harmonikk. Elevene får lage egne komposisjoner med utgangspunkt i enkle musikalske former og motiver og bruke grafisk notasjon til å lage skisser av komposisjonen. De får komponere og gjøre lydopptak ved hjelp av digitale verktøy.Eleven får digitale ferdigheter og lærer å benytte disse i en musikalsk sammenheng.

Ringeren i Notre-Dame (Sanzén Produktioner & Akershus teater)

Scenekunst, Trinn: 4-10
Fasttilbud:MERK: I Tromsø er dette en del fordypningsprogrammet i scenekunst til 4. trinn, så det er dessverre ikke anledning for andre trinn å melde seg på. 4. trinn må bekrefte deltakelse til dks@tromso.kommune.no. Se når din skole er oppsatt ved å åpne turnéplan til høyre.​​​​​​​ Forestillingen spilles på Kulta i Tromsdalen.
En natt ble et lite deformert barn funnet på steintrappene til Notre-Dame i Paris. Et barn ingen ville ha eller vedkjenne seg. Tyve år senere er barnet blitt en ung mann, og hans ønske om å møte menneskene og verden utenfor katedralen blir større og sterkere.Handlingen i Victor Hugos klassiske roman Ringeren i Notre-Dame fra 1831 foregår i og omkring den veldige katedralen Notre-Dame i Paris på 1400-tallet. Her møter vi Quasimodo – den vanskapte ringeren, Frollo – presten i katedralen, Esmeralda – den dansende vakre romkvinnen, og mange flere. Vår versjon av fortellingen om Quasimodo er en blanding av teater og musikal, skrekk og romantikk, komedie og alvor. Og om utenforskapet; som er sterkere enn noen gang i dagens samfunn, og som alle kan kjenne seg igjen i.På scenen møter du musikeren Bo Platzack som sammen med skuespilleren Anders Sanzén i 25 ulike roller tar, oss med inn i Paris' gater, ned under jorden, opp i kirketårnet, og inn i den dramatiske historien om Quasimodo.Forestillingen er co-produsert med Akershus teater.
Uttrykksform
Åpne filter