Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til skole

DKS - Tromsø

Tromsø kommune

Postadresse: Kultur og idrett, 9299 Tromsø

Besøksadresse: Rådhuset, 9299 Tromsø

Telefon: 900 75 317

E-post:dks@tromso.kommune.no

Kontaktperson: Nina Mathisen, 90075317, nina.mathisen@tromso.kommune.no, Torbjørn Ingvaldsen, 900 75317 (Kontor Rådhuset), torbjorn.ingvaldsen@tromso.kommune.no (Leder Den Kulturelle Skolesekkene i Tromsø)

Antall produksjoner: 75

  • Alle
  • Grunnskole
  • VGS

Aase Texmon Rygh: Evighetens form og Like Betzy

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Velkommen til kombinasjonsomvisning i Aase Texmon Rygh: Evighetens form og Like Betzy!
Disse to utstillingene er på henholdsvis Tromsø kunstforening og Nordnorsk kunstmuseum, og vil gi elevene et blikk inn i to vidt forskjellinge kunstnerskap, med moderne skulptur og romantisk landskapsmaleri. Tromsø kunstforening har gleden av å vise Nasjonalmuseets Aase Texmon Rygh Evighetens form, en vandreutstilling som fokuserer på kunstnerens møbius-skulpturer. Disse kan beskrives som abstrakte evighetsformer i stein, og er å anse som hennes hovedverker. I motsetning til de fleste kunstutstillinger ønskes det her at publikum berører verkene. Texmon Rygh kalte sine tre viktigste form-prinsipper for uendelighet, stabilitet og evighet. Fra 1970-tallet skapte hun er rekke skulpturer som uttrykker harmoni og balanse (stabilitet), etterhvert laget hun skulpturer med utgangspunkt i tegnet ∞ (uendelighet). Så var det evighet, hva er det? Hvordan gi det et skulpturelt uttrykk?

Utstillingen Like Betzy med Betzy Akersloot-Berg har i sommer skapt mye debatt med sin bruk av byrommet, men nå skal det bli fint å vise våre elever Betzys kunstneriske virke. Akersloot-Berg var marinemaler, øydronning og globetrotter som gikk sin egen vei, en vei som alltid førte til havet, hennes «eneste store higen». En kunstnerisk suksess i sin samtid, men en obskuritet i norsk kunsthistorie.Nordnorsk kunstmuseum sin hovedsatsning for 2019 gir plass til Betzy Akersloot-Bergs historie og kunstnerskap. Et langt kunstnerliv fullt av reiser, historier og fantastiske bilder av havet og menneskene. Museet viser malerier, tegninger, fotografier og annen dokumentasjon fra hennes fascinerende liv. NNKM viser også en rekke verk av henne likemenn og -kvinner som Elisabeth Sinding, Hendrik Willem Mesdag, AdelsteenNormann og Peder Balke.

Animasjon

Visuell kunst, Trinn: 7
Et verksted der eleven gjennom eget arbeid lærer det grunnleggende om animasjon. Praktisk arbeid i små grupper. Vi jobber i kasser/scene med bevegelse bilde for bilde, foran kamera; iPad på stativ. På slutten av dagen, vises resultatet av dagens arbeid; en liten animasjons-film-snutt.
Verkstedet starter med en kort grunnleggende teoretisk innføring i animasjon: bevegelses-forståelse, med eksempler på storskjerm, men animasjons-verkstedet blir i hovedsak praktisk arbeid. Hovedsakelig vil vi jobbe med plastelina i kasser. Første praktiske del, vil fokusere på karakter-utvikling, fargebruk, lys og scene. Elevene forbereder en liten animasjons-scene, mens de lager hver sin karakter. Vi vil bruke multiplas glassbord på en av stasjonene, der det blir mulighet for å jobbe mere fritt kunstnerisk, og med andre typer materialer: objekter, Cut-out, sand osv. Lærer vil gjennom hele dagen være tett på stasjonene/elevene med veiledning.

Avtrykk - verksted

Visuell kunst, Trinn: 7
Elevene skal DKS verkstedet på Nordnorsk Kunstmuseum (NNKM) i forbindelse med utstilling med Norske Grafikere jubileumsutstilling. Verkstedet starter med omvisning/formidling av utstillingen. Etter omvisning har elevene verksted i museets eget verksted i 3.etg.
Kunstner & grafiker Arnold Johansen leder verkstedet. Han vil gi elevene grunnleggende kunnskap om grafikkteknikken linosnitt. Her skal de får lage hvert sitt linosnitt og oppleve gleden med å se sitt eget trykk komme ut av grafikkpressa som kunstner har med seg.

Bare Charlie - TIFF jr

Annet, Trinn: 5-7
12 år gamle Charlie er skolens store fotballstjerne. Men Charlie bærer på en stor hemmelighet. Hun er egentlig en jente, innestengt i en guttekropp. Charlie står ovenfor et stort dilemma: Skal hun leve opp til sin fars forventninger, eller skal hun få leve som seg selv, fullt ut? BARE CHARLIE er en sterk film om å finne seg selv, den tar opp viktige temaer som intoleranse, kjønnsidentitet og tilhørighet.
Gjester: Tidligere fotballspiller i TIL, Morten Giæver, kommer for innledning og være med på en spørsmålsrunde etter filmen!
Visninger: Torsdag 5.september 11.15, Fokus 2
Fredag 6.september 11.15, Fokus 2 og 3 

Carmen komprimert

Musikk, Trinn: 8-10
Carmen komprimert – Carmen på en time

Forføreren, erobreren og radikaleren Carmen krever friheten til å elske hva, hvem og når hun vil.

Den vakre sigøynerkvinnen Carmen forfører menn med sin utfordrende væremåte. Korporalen Don Jose og tyrefekteren Escamillo faller begge for henne, og sjalusien mellom dem får skjebnesvangre konsekvenser for Carmen.
Vi møter Fortelleren i samtale med den gamle Don José i de spanske fjellene, og ber ham fortelle sin historie. Gjennom Josés egne ord, trer historien fram, og vi møter hele persongalleriet: Carmen, Toreadoren, bandittene og hans tapte kjærlighet, Micäela.Vi presenterer en times forestilling av Carmen, komprimert! Forestillingen består av høydepunkter fra Carmen av Bizet: de viktigste ariene, ensemblene og melodiene.I løpet av timen vil vi ha fått et forhold til karakterene og musikken i Bizets Carmen, gjennom en minimalistisk, men effektiv sceneverden.

DKS Skolestartfestival 2019!

Annet, Trinn: 8-10
Vi er glade for å igjen kunne ønske dere velkommen til Skolestarfestival!I samarbeid med Rakettnatt Music and Arts Festival arrangerte Den kulturelle skolesekken i fjor den første Skolestartfestivalen i Tromsø. 2.400 ungdommer samlet seg på Stortorget - og i år gjør vi dette større og med flere artister! Du får se hiphop-duoen RSP & Thomax, som får strålende anmeldelser på grunn av rå steming og kontakt med publikum.Thea Hjelmeland tar oss med på dansegulvet, hvor hun tar et ærlig oppgjør med tabuene rundt kropp og forskrudde skjønnhetsidealer.SKAAR har fått en kanonstart på karrieren med låtene ”Higher Ground” (fra filmen Battle) og ”Wicked Rhythm”. SKAAR blir det neste store!Boy Pablo gjorde vill suksess i fjor, og ble verdenskjent nærmest over natta. Gjør deg klar for en morsom konsert med glad indiepop!

Evighetens form - verksted

Visuell kunst, Trinn: 7
Aase Texmon Rygh (f. 1925) er født og oppvokst på Dyrøy i Troms. Texmoen Rygh er utdannet ved SHKS (1944-46) og ved Kunstakademiet i København (1948-49). Hun betegnes ofte som modernismens «Grand Old Lady» i norsk skulptur. I en alder av 27 år var hun den første til å introdusere abstrakt skulptur for den norske offentligheten.
EvighetsskulpturerUtstillingen er sentrert rundt Texmon Ryghs hovedverker: de såkalte møbiusskulpturene. Texmon Rygh oppdaget det matematiske møbiusprinsippet i det tekniske museet i Paris på 80-tallet. Et bånd vridd 180 grader før endene festes, som gir en form uten forside eller bakside, innside eller utside, begynnelse eller slutt. Texmon Rygh har skapt fem variasjoner over dette prinsippet: rund, stående, liggende, dobbel og trippel, i flere ulike materialer. Vi får i denne utstillingen oppleve alle fem i steinen diabas.En sanselig opplevelseTexmon Rygh er opptatt av kroppens relasjon til tredimensjonal kunst. For første gang i museumssammenheng gir vi med denne utstillingen publikum mulighet til å berøre disse unike verkene: Vi kan følge formen med hånden og således forstå prinsippet og oppleve materialet. For å understøtte det ordløse og sanselige ved skulpturene tonesettes de av «evighetsmusikk», det være seg abstrakte modernistiske verker uten klar begynnelse eller slutt, eller Bachs møbiusliknende komposisjoner.Langt kunstnerskapUtstillingen gir i tillegg et unikt innblikk i Aase Texmon Ryghs lange og innholdsrike kunstnerskap, i hennes liv og pionerskap. Vi får følge utviklingen fra noen av hennes tidligere arbeider, før hun hadde løsrevet seg helt fra kroppen som motiv, til abstrakte arbeider tuftet på ulike universelle matematiske prinsipper.De siste årene har Texmon Rygh fått fornyet oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt. Hun regnes i dag som en av våre aller viktigste skulptører og er et forbilde for en rekke yngre kunstnere som arbeider med abstraksjon. 
I DKS verkstedet vil elevene få innblikk i Texmoen Ryghs kunst gjennom omvisning i og formidling av utstillingen. Etter omvisning i utstillingen samles elevene i verkstedet i Tromsø kunstforening. Her skal de med inspirasjon fra verkene i utstillingen hvor de gjennom ulike oppgaver og materialer skal kanskje finne sine egne evighets former. Verkstedet ledes av kunstner Irene Rasmussen.

Film på Tvibit - et 2 dagers filmverksted for 9.trinn 19/20

Film, Trinn: 9
På Tvibit får elevene lage sin egen kortfilm gjennom to-dagers filmverksted i filmproduksjon.

Skolen bestemmer om skoleklassen skal lære fiksjonsfilm eller musikkvideo.
Opplegget tar elevene gjennom idé til ferdig resultat.Verkstedet vil begynne med en fellesstart om hva film er, om dramaturgiske kjennetegn ved filmtypen som er valgt, og en praktisk øvelse før elevene skal jobbe kreativt i gruppearbeid. Iløpet av to dager skal elevene idémyldre seg frem til historier som de skal filme, redigere, presentere og evaluere på slutten av verkstedet. Det er obligatorisk å lære seg bruk av kamera, lyd, grønnskjerm og redigeringsprogrammet Adobe Premiere Pro CC 2019. Det vil bli mulighet for å utforske ulike temaer/problemstillinger gjennom filmskapingen, og låter fra lokal produserte artister/band i musikkvideo. Filmverkstedet avslutter med verdenspremiére og påfølgende evaluering, og skolen vil få filmene som blir produsert på minnepenn.Verksted varer fra kl.09:00-15:00.
Kan tilpasses skolens behov så lenge dette avklares på forhånd.

Gjennbruksrevolusjonen

Visuell kunst, Trinn: 7
I 2014 dro 4 ungdommer ned til Kambodsja og møtte virkeligheten til klesindustrien som lager klærne vi går i. Det blir utgangspunktet elevene har når jeg stiller spørsmålet; Hva kan vi gjøre for å få en mer bærekraftig livsstil når veldig mange har shopping som hobby? Elevene er aktivister for Gjenbruksrevolusjonen med egen produserte slagord på t-skjorter med fokus på miljø og gjenbruk. Vi setter søkelyset mot de unge, foreldrene våre, lærere, politikere og myndighet. Prosjektet har som mål å øke bevissthet rundt miljøspørsmål, med fokus på klær, konsum og kreativ gjenbruk. Klær kan være mer enn konsum, og aksepten for klær som kulturell uttrykksform er stigendeElevene lager hver sin t-skjorte med eget slagord for miljøet og gjenbruk, som undertittel på «Lenge leve gjenbruksrevolusjonen». De kan lage bokstaver i stoff/trykte bokstaver som de klipper ut og stryke dem på med vliseline, hånd-brodere rund osv.  Alle får da en personlig t-skjorte hvor de tar et miljøstandpunkt. Elevene tar med seg hver sin brukte T-skjorte i 100 % bomull.

Hva er lyd? Fasttilbud 6. trinn h-19

Musikk, Trinn: 6
Velkommen til konsert, 20. september!
Grusomme lyder, vakre lyder, stillhet, støy.
Hva er egentlig lyd, og når blir lyd til musikk? 
Forestillingen er utformet i samarbeid med Vitensenteret i Tromsø. Den erfarne realfagspedagogen Astrid Wara formidler sin store kunnskap på engasjerende vis. Musikerne er forsøkskandidater for ulike lydeksperiment samtidig som de spiller flott musikk. Det blir lærerikt, spektakulært, spennende og morsomt.Her blir det både flammer og smell, ulyder og vakker musikk.Dette er en del av fordypningsprogrammet i musikk for 6. trinn og mellomtrinn på Ersfjordbotn og Kattfjord, 2019-20. 

Hva har du på hjertet?

Visuell kunst, Trinn: 7
I verkstedet vil vi kombinere Snakk for deg sjøls filosofi om å få ungdom til å fremme sin egen stemme med grafisk design og animasjon. Inspirert av tekstene på hustavler, postkortpoesi og geriljabroderier, vil vi at elevene skal få visualisere sine egne meninger. Hva har du på hjertet som andre bør få vite om, og hvordan skal vi utforme tekstene slik at tankene dine synes for verden? 
Gjennom ulike skriveøvelser og oppgaver bruker vi første del av kurset på å finne frem til påstander og utsagn som elevene står for. Vi jobber med tekst i lite format: små replikker, påstander, setninger. Med tekstene som utgangspunkt skal klassen lage bannere og animasjonsfilmer hvor typografien er med på å forsterke elevenes budskap. Hvordan kan vi framstille tekstene på en spennende og levende måte ved hjelp av typografi og animasjon? Hvordan påvirker størrelse, farger, komposisjon og bevegelse tekstene vi vil formidle?I løpet av verkstedet skal elevene ha utviklet store bannere og animasjonsfilmer som visualiserer deres egne tanker og meninger.  Vi avslutter verkstedet med vernissage og filmvisning.

Hvilket dyr vil du redde fra klimakrisen?

Visuell kunst, Trinn: 7
Klimakrisen formidlet gjennom kunst. Elevene får lære hvordan uttrykke seg gjennom kunst ved å bruke et hverdagslig produkt som plastposer til å skape et dyr eller figur de har et forhold til. Ved hjelp av gamle handverksteknikker lærer de å skape en 3D form, sette sammen farger, mønster etc.
Dette DKS verkstedet ønsker å bidra til debatten og bevisstgjøringen om hvilken effekt bl.a. plast har på vår klode. Kunstner ønsker å åpne opp for samtale rundt ulike spørsmål som:Hvor klimaendringene kan føre oss?Hva vil skje med det dyret/figuren vi nettopp laget i fremtiden? Vil de overleve?Hva kan vi som enkelt mennesker gjøre?Hva kan vi sammen gjøre?
Elevene velger et dyr de har et forhold til. Elevene sitter i grupper slik at de kan samtale og inspirere hverandre i ideskaping- og gjennomføringsprosessen. Elevene former dyret i hønsenetting. Resirkulerte plastposer klippes i strimler og ved hjelp av gammel knyteteknikk festes til hønsenettingen. Så formes produktet til et dyr/figur de ønsker å redde fra klimakrisen. Hvordan kan eleven gjennom sitt valgte dyr/figur uttrykke dette?

I Sareptas urtekrukke

Kulturarv, Trinn: 5-10
Visste du at  i Paracet finner du en syntetisert variant av et stoff som finnes i selja? Kanskje ikke så rart at samene tygde seljebark for å bli kvitt hodepine før i tiden.
Det som en gang var allmennkunnskap om naturen, er nå blitt godt bevarte hemmeligheter. Ligger nøkkelen til en bærekraftig utvikling nettopp i disse eldgamle hemmelighetene? I Tromsøs botaniske hage, skal vi utforske dette spørsmålet sammen med elevene. Gjennom morsomme aktiviteter som såpelaging og artsgjenkjenning får elevene kunnskap om hvordan man brukte urter og nyttevekster før, og hvordan man kan bruke dem nå. Vi håper på å inspirere elevene til å ta ansvar for miljøet og se mulighetene i naturen rundt dem. Opplegget er et tverrfaglig opplegg som lar elevene utforske temaet gjennom naturfag, samfunnsfag, mat og helse og kunst og håndverk.

Infomøte på Tvibit: DKS-filmprogram for 9.trinn 2019

Film, Trinn: 9
Fredag 13. sept. kl.14:00 på Tvibit blir det informasjonsmøte på Tvibit i Parkgata 27.
Her tar vi for oss høstens fordypningsprogram i film som 'Møte med Filmskaper - PSYCHOBITCH' og 'Film på Tvibit - et 2 dagers filmverksted i fiksjonsfilm, dokumentarfilm eller musikkvideo'

Møte varer maks i 1 time, og vil omhandle utredet informasjon om arrangementene; undervisningsforløpet, elevmålsetting, lærerveiledning, praktisk info og gjennomgang av innhold.

Møtet ledes av DKS-filmprogramsansvarlig Espen Nomedal.

Informasjonsmøte DKS litteratur 8. trinn - H-19

Litteratur, Trinn: 8
Informasjonsmøte om fordypningsprogrammet i litteratur for 8. trinn. 
Norsklærere på 8. trinn inviteres til informasjonsmøte om litteraturprogrammet mandag 16. september fra kl. 13.00 til 15.00, på undervisningsrommet i biblioteket. 

​Det blir informasjon om programmet. 

Informasjonsmøte DKS scenekunst Tromsø 2019

Annet, Trinn: 4
Torsdag 29. august kl. 14.00 arrangeres det et informasjonsmøte på Kulta for kontaktlærere for 4. trinn (og mellomtrinn for distriktsskoler), det vil si de som skal ha scenekunstverksted og forestilling i løpet av skoleåret 2019/2020. 

​Inviterte skoler stiller med  minimum én representant. Gi beskjed hvis skolen ikke kan stille, eller hvis flere ønsker å stille fra samme skole. 

Informasjonsmøte DKS visuell kunst 7. trinn - Høst 2019

Visuell kunst, Trinn: 7
Torsdag 5. september 13.00-15.00 på Nordnorsk kunstmuseum.  
Her tar vi for oss høstens fordypningsprogram i visuell kunst - verksteder og besøk på Nordnorsk kunstmuseum og Tromsø kunstforening. 

Møte vil omhandle utredet informasjon om arrangementene; undervisningsforløpet, elevmålsetting,  praktisk info og gjennomgang av innhold. Vi vil også få en omvisning i utstillingene som står på Nordnorsk kunstmuseum og Tromsø kunstforening. 

Jorda Rundt 2019 - 2020

Musikk, Trinn: 6
Jorda Rundt tar elevene med på en musikalsk reise der de blir kjent med musikk og dans fra flere land og kontinenter. Gjennom samspill, sang og dans lærer elevene et bredt repertoar som siste dag blir vist fram for medelever og foresatte. Verkstedet går over to hele skoledager.I verkstedetperioden  er eleven innom komptansemålene i musikk som å oppfatte og anvende puls, rytme, form, klang, dynamikk, tempo og enkel harmonikk i lytting og musisering. De får synge unisont og flerstemt i gruppe med vekt på intonasjon, klang og uttrykk, og fremføre sanger og viser fra eldre og nyere tid. De får delta i fremføring med sang, spill og dans.

Kjøkkenet (Jo Strømgren Kompani) Tromsø

Scenekunst, Trinn: 4-7
FasttilbudI utkanten av en by ligger et forlatt og falleferdig hus. En dag kommer det, fra hver sin kant, to mennesker til huset. De står på hver sin side av huset og tenker "Her kan jeg bo!?"Den ene er en gammel sjømann, som omsider har gått i land. Den andre er en foreldreløs liten jente som har rømt fra barnehjemmet. Sjømannen halter gjennom inngangsdøren. Like etter klatrer jenta inn gjennom et vindu. De møtes på kjøkkenet. Ingen av dem vet hva de skal si, men begge tenker "jeg kom først!".
Slik starter historien om hvordan disse to blir enige om å bo sammen. Det viser seg å bli litt vanskelig. Begge vil gjøre tingene på sin måte og ingen har særlig erfaring med verken hus eller kjøkken. Dessuten er de noen stabeiser, begge to!
Dette er en sprelsk forestilling som tar i bruk elementer både fra gamle tegnefilmer og fra stumfilmsjangeren. 
​​​​Med et ekspressivt fysisk formspråk, leken bruk av scenografi og lydeffekter, samt stemningsskapende trekkspillmusikk formidles en historie som både er morsom og underfundig. Tematikken kan leses på flere plan og er såpass universell at voksne kan diskutere i etterkant med barna på det nivået de selv ønsker. På overflaten er det en humoristisk historie om hvordan to svært forskjellige mennesker klarer å skape en sameksistens. Ikke bare som et kompromiss, men som en hverdagslig symbiose hvor begge blir lykkeligere enn før. De underliggende assosiasjonene er mange. De kan for eksempel gå til utfordringene med de flerkulturelle Norge og resten av verden. Eller til konflikter i ungenes egen hverdag. Målet er ikke å pådytte barna en spesifikk tolkning, men stimulere til å tenke og assosiere.Støttet av: Spenn.no og Norsk kulturråd.Anmeldelser:Bramfritt på tvers-anmeldelse av Tiril B.Bjørkvold
Morsomt og originalt-anmeldelse av Mariken Lauvstad
Svært vellykket-anmeldelse av Karen F.Nystøyl

Kort og nordisk - TIFF jr

Film, Trinn: 1-4
Velkommen til en visning med utvalgte, nordiske kortfilmer, spesielt for den yngste garde!

​​​​​​​Rudy må konfrontere Lynmonsteret kalt Epilepsi i RUDY OG LYNMONSTERET. I PAPPA møter vi femårige Tommy som ikke får sove og lurer på hva pappa gjør akkurat nå og i WANDA LØPER ser vi en sprek jente som liker å løpe og heter Wanda. Ester og vennene starter et begravelsesbyrå for dyr i ALLA DÖDA SMÅ DJUR, mens åtteårige Perle og Henrik prøver å skaffe seg en valp uten hjelp fra voksne i VALPEN. Og i ZARA OG DEI: GORILLAHJERNE TIL MIDDAG blir vi kjent med den mystiske familien til Zara som kanskje spiser gorillahjerner til middag.Gjester: Regissør Endre Skandfer som har laget kortfilmen RUDY OG LYNMONSTERET kommer. I tillegg kommer de to skuespillerne som har stemmene til Rudy og Theodora i denne filmen, Nilas Tverrå Sørum og Emthe Skandfer Solskinnsbakk. Visninger:
Fredag 6.september 09.15, Fokus 1

Krig - TIFF jr

Film, Trinn: 5-7
11 år gamle Malte flytter til et nytt sted med sin mor. Malte er ikke spesielt opptatt av å få seg venner, han liker seg best alene på rommet sitt, der han kan øve på strategi med tinnsoldatene sine. På sitt nye hjemsted møter han to gjenger som er i konflikt med hverandre. Fordi Malte er en strateg og kan mye om krigsteori, ser han denne konflikten som en måte å få innpass på blant barna. Han tar konflikten til et helt nytt nivå, men er det dette barna egentlig ønsker?Gjester:
Hovedrolleinnehaverne Loke Hellberg og Meja Björkefall kommer til TIFF Junior og vil innlede og være med på å svare på spørsmål fra salen! 
Visninger:
​​​​​​​Onsdag 4.september 09.15, Fokus 1
Torsdag 5.september 11.15, Fokus 1

Luther øre - Kongen, kirka og kunsten

Kulturarv, Trinn: 7-10
Gud bevare meg vel! Hva har samer, trolldom og kunst med reformasjonen å gjøre?På Tromsø Museum - Universitetsmuseet får elevene svaret mens de utforsker moderne og gamle kunstuttrykk i skjønn forening. Elevene blir tatt med på en reise tilbake i tid, der gapestokker og kirkehammere truer de som ikke følger med. Reisen tar for seg den spennende historien om hvordan den lutherske lære røsket opp i et samfunn der kirka hadde all makt, og eneste vei til Guds ord var gjennom kunsten.Med bruk av 3D-penner får elevene selv illustrere hvordan gammel historie kan bli gjort ny. Tromsø Museum - Universitetsmuseet bruker gammel kunst og ny teknologi, musikk, kostymer og dramaturgi for å formidle den spennende historien om reformasjonen i Nord-Norge.

Lærerkurs - Hva er lyd

Musikk, Trinn: 6
I forbindelse med DKS forestillingen Hva er Lyd? 20. september 2019 har vi gleden av å invitere dere til lærerkurs i 3. september.
Det er fint om både musikklærer og naturfagslærer kan delta sammen på kurset.
Sted: Nordnorsk Vitensenter, Astrolaben
Tid:   12:30-15:30Målet for kurset:
  • Faglig påfyll og håndgripelige eksperiment som enkelt forklarer fenomenet lyd.
  • Gjennomgang av ulike forsøk som lærerne skal gjennomføre i egen klasse før konserten.
Før elevene kommer på forestillingen Hva er Lyd? vil vi at de skal ha noe forkunnskap. Vi ønsker at dere gjennomfører en økt i klassen eller på skolen der dere tar for dere noen grunnbegrep. Dette kan gjerne organiseres som en verkstedløype med 3 poster. På hver post er det ulike eksperiment og utforskende oppgaver som beskriver fenomenet lyd. Det hele skal la seg gjennomføre i løpet av 45 minutter. Utstyret til opplegget er i hovedsak ting dere lett finner på skolen, men det vil bli mulighet til å låne utstyrsklasser fra Vitensenteret. På lærerkurset vil vi gå gjennom opplegget og det faglige innholdet for hver post. I tillegg vil vi gå litt dypere inn i fysikken og gjennomgå noen flere eksperiment som kan være relevante å bruke i skolen når vi arbeidere med fenomenet lyd.Vi gleder oss til et praktisk og lekende møte rundt temaet lyd.Velkommen til kurs!

Lærerkurs: Bokbad - litteratursamtale

Litteratur, Trinn: 5-10
Dette er et metodekurs for norsklærere hvor de får innblikk i en måte å jobbe med bøker på som engasjerer hele elevmassen. Vi har gjennomført dette for elever og lærere på Tromstun med svært fine resultater – i evalueringen ble det sagt at:

«Bokbad er en metode som åpner for dybdejobbing med litteratur. Det er veldig viktig og ofte vanskelig å få til, men funket veldig bra her!»
Nå har vi noen ledige plasser på kurset som arrangeres 12. september – vi anbefaler at norsklærere er med på dette – elevene på Tromstun sa selv at  
•          de likte å jobbe på denne måten og kan tenke seg å gjøre det flere ganger•          det var positivt å fordype seg i en tekst på denne måten
•          det ikke var vanskelig å bidra med egne spørsmål•          de lærte noe gjennom metoden filosofisk samtale•          de synes bokbadet var vellykket
Meld dere på til  susanne.baumgartel@tromso.kommune.no

Making form og Aage Gaup

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Velkommen til kombinasjonsomvising i utstillingene Hábmet hámi/ Making Form og Savioprisvinner Aage Gaup! 
Utstillingen Making Form på Tromsø kunstforening fokuserer på kunst som er knyttet til materialitet, form og praktisk kunnskap, samtidig som den gir oppmerksomhet til metafysiske, åndelige eller immaterielle verdier. Det er kunst som kan tenkes sammen med samiske og andre nordlige folks livsformer, kunstpraksiser og verdensanskuelser.
Mindre identitets- og realpolitisk reaktiv er dette en kunst som beveger seg andre veier enn de vestlige hegemoniske institusjonene og kampen mot dem. I stedet er det en kunst som frigjør kraft i en slags politisk sanselighet og som her undersøker en type motstand. Making Form viser kunst som er mer enn den sier, som søker seg mot det sanselige og det fenomenologiske sanne mer enn det epistemologiske korrekte. Kanskje synliggjør Making Form en formens etikk i samisk (og arktisk-nordlig) modernisme.
Aage Gaup (f. 1943) er en markant billedhugger og skulptør i norsk kunst, særlig kjent for sine monumentale skulpturer i tre. Helt siden 70-tallet har hans poetiske, politiske og personlige kunstverk vekket følelser, undring og engasjement. Han har kombinert moderne og klassisk kunst med samiske tradisjoner, både håndtverksmessig og tematisk. Han ble tildelt Savioprisen for 2019, og i den anledning er det en glede for DKS og Nordnorsk kunstmuseum å kunne vise et utvalg av hans kunstverk i vårt kunstnerrom.

Musikk og dans fra nordområdene 2019-2020

Musikk, Trinn: 6
Den nordnorske musikktradisjonen er ikke bare forbeholdt tippoldemor. I to -dagers verkstedet Musikk og dans fra nordområdene får elevene lære triks, regler, dans og sang av erfarne instruktører. De som ønsker det får spille i orkester. Sammen med elevene lager de en forestilling som fremvises siste dag for foresatte og medelever på skolen.De som tar elevene med i denne historien er danseren Sigurd Johan Heide og musikerne Lene Larsen og Anne Nymo Trulsen.

Musikkens verktøykasse 2019 -2020

Musikk, Trinn: 6
I Musikkens verktøykasse vil musikerne sammen med elevene komponere og fremføre et stykke musikk. Etter en innføring i musikalske verktøy som lydkvalitet/tekstur, form, rytme, melodi og harmoni vil de sammen med elevene prøve ut de musikalske mulighetene vi har til rådighet. Komposisjonsprosessen starter ved hjelp av grafiske partiturer der man går fra å tegne lyder til å sette sammen lengre forløp. 

Møte med Filmskaper: PSYCHOBITCH

Film, Trinn: 9
Om filmen:Hvis du spør Frida, har hun valgt rollen som klassens outsider selv. De andre på skolen er uansett enige i at hun er totalt annerledes. Marius går i samme klasse og gjør stort sett alt han kan for å fremstå som en suksess. Når de to blir plassert sammen på gruppearbeid ser Marius det som nok en mulighet til å vise seg frem for de andre. Men Frida har ingen intensjoner om å bli hjulpet eller fikset av klassens perfekte gutt.Gruppearbeidet blir starten på et turbulent forhold mellom de to. Men i fighten med Frida opplever Marius også noe spennende og utfordrende han aldri har kjent før...'Psychobitch' er en film om suksessjag og umulig kjærlighet i Generasjon Prestasjon. Det går lenge mellom hver gang en norsk spillefilm tematiserer ungdomstiden og tar ungdom på alvor.
Derfor ønsker vi å vise elevene i 9.trinn i Tromsø en film Om opplegget:

Vi begynner med filmvisning av fiksjonsfilmen 'Psychobitch' (1 time og 49 minutter).Etter filmvisningen blir det påfølgende 60 minutters foredrag om filmens tilblivelse og filmskaperens bakgrunn.

Martin vil fortelle om begynnelsen sin som filmskaper. 'Psychobitch' er hans tredje spillefilm for kino. Martin vil ta oss gjennom opplevelsen av å lage denne filmen, jobbing med casting av ungdom som skuespillerne, og det å jobbe proffesjonelt med film idag med base i Oslo. Han vil formidle hvordan filminteressen hans har banet vei til et yrke.Foredraget skal inspirere elevene ved å skape refleksjoner rundt hvordan en fiksjonsfilm blir til, fra idé til ferdig lansert film.
Dette vil øke mediakompetansen, og gi elevene et endelig inntrykk av hvordan det er å være filmskaper før at de selv skal innom Tvibit senere i skoleåret for å lage film gjennom 'Film På Tvibit - et 2 dagers filmverksted'.

Om det er tid, svarer Martin også på spørsmål.

Når nettene blir lange, og mørket faller på - bestillingstilbud 1.-2. tr.

Kulturarv, Trinn: 1-2
Når nettene blir lange og mørket faller på, da er tiden inne til å se på stjernene.
Hva er et stjernebilde? Lager egentlig stjernene bilder? Hvorfor snakker vi i Norge om Karlsvogna, når de i England kaller de samme stjernene for Plogen?

Med utgangspunkt i noen av de mest kjente stjernebildene forteller vi eventyr som har gitt opphav til navnene. Vi er innom både samiske, nordiske og greske myter og sagn.
Hva annet kan vi se på nattehimmelen? Vi ser etter Melkeveien og planeter slik de ses fra jorda. Og til slutt tar vi en reise ut i solsystemet for å besøke noen av de andre planetene som går i bane rundt vår sol.

Opplegget dekker følgende mål fra læreplanen: Fenomener og stoffer, kompetansemål etter 4. årstrinn: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen, i samisk og norsk tradisjon
Tilbudet kan være med å oppfylle følgende kompetansemål etter 2. og 4. årstrinn:Naturfag
  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser
  • gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen og nordlys i samisk og norsk tradisjon
Inkludert i opplegget er inngangbillett til Vitensenterets øvrige utstillinger. Skolene oppfordres til å besøke dem etter at undervisningsopplegget er ferdig.

Peacetu streetart

Visuell kunst, Trinn: 7
DKS verksted med PEACETU vil gi en introduksjon til street art og inkludere studie av metoder og stil. Man vil få muligheten til å lære seg sprayteknikk og prøve seg på fri hand og/eller sjablong graffiti, og sammen med kunstneren være med å utsmykke en vegg på skolen eller i nærområdet.
Street art har de siste årene blitt et verdensomspennende og svært populært kunstnerisk uttrykk. Samtidig er det et nyttig pedagogisk og kunstnerisk verktøy, og DKS verkstedet skal vekke ungdoms nysgjerrighet utover det pedagogiske, og gjøre dem i stand til å transformere sin virkelighet med en kunstnerisk bevissthet.Aktiviteten fordrer samarbeid og kreativitet, og skaper et rom for fellesskap over en ny inspirerende opplevelse, der både gutter og jenter blir like engasjerte. Sammen med PEACETU garanteres en eksplosjon av farger!

Propaganda!

Kulturarv, Trinn: 8-10
Norges arktiske universitetsmuseum viser denne høsten frem propagandaplakater fra 2. verdenskrig.
Undervisningsopplegget basert på denne utstillingen retter fokus på bruk av virkemidler i reklame og propaganda. Vi gransker ulike symboler, språkbruk og bilder, og hvordan dette settes sammen for å vekke følelser. I tillegg avdekker vi ulik retorikk som er vanlig å møte i dagens media. Vi snakker om hvordan man kan reagere i møte med slike argumenter. Til sist får elevene lage sine egne propagandaplakater på museet.Gjennom fargefylte og vakre plakater fra fortiden, får elevene kunnskaper og ferdigheter til å møte fremtiden i et samfunn der nettroll og ekstremistiske holdninger får stadig større oppmerksomhet.  
Målsetninger
Målet med undervisningsopplegget er at elevene skal forstå:●      hva propaganda er●      hvordan propaganda tar forskjellig former til forskjellige tider●      hvilke virkemidler propagandaen benytter seg av●      hvordan informasjon kan brukes som maktmiddel

Rekonstruksjon Utøya

Film, Trinn: 10
Rekonstruksjon Utøya er en film om å overleve og om å leve videre med traumatiske minner fra den mest omfattende og brutale fascistiske terrorhandlingen som har funnet sted i Europa etter andre verdenskrig. Utøya-overlevere Rakel, Mohammed, Jenny og Torje gjenforteller sine historier i et tomt svartmalt filmstudio. I løpet av to uker rekonstruerer de sine opplevelser fra 22.juli i 2011. Sammen med et filmteam og 12 andre ungdommer, og uten andre rekvisitter enn hvit tape til å merke gulvet med, gjenskaper de dagen som forandret livene deres. Dagen da morgendagens makthavere skulle bli et offer for et fascistisk korstog mot det åpne, demokratiske og flerkulturelle samfunnet.I denne dokumentarfilmen vender av de overlevende tilbake til minne fordi de er overbevist om at det er viktig for dem selv, for oss, for samtiden og for fremtiden.Det vil bli laget et undervisningshefte. I forkant av visningen for elevene ber vi om at alle skolene sender en eller flere lærere til lærervisningen 19. september kl. 13 på Aurora Kino Fokus, sal 2. 

Ringeren i Notre-Dame - Tromsø (Sanzén Produktioner & Akershus teater)

Scenekunst, Trinn: 4
FasttilbudEn natt ble et lite deformert barn funnet på steintrappene til Notre-Dame i Paris. Et barn ingen ville ha eller vedkjenne seg. Tyve år senere er barnet blitt en ung mann, og hans ønske om å møte menneskene og verden utenfor katedralen blir større og sterkere.Handlingen i Victor Hugos klassiske roman «Ringeren i Notre-Dame» fra 1831 foregår i og omkring den veldige katedralen Notre-Dame i Paris på 1400-tallet. Her møter vi Quasimodo – den vanskapte ringeren, Frollo – presten i katedralen, Esmeralda – den dansende vakre romkvinnen og mange flere. Vår versjon av fortellingen om Quasimodo er en blanding av teater og musikal, skrekk og romantikk, komedie og alvor. Og om utenforskapet; som er sterkere enn noen gang i dagens samfunn, og som alle kan kjenne seg igjen i.På scenen møter du musikeren Bo Platzack som sammen med skuespilleren Anders Sanzén i 25 ulike roller tar oss med inn i Paris gater, ned under jorden, opp i kirketårnet, og inn i den dramatiske historien om Quasimodo.Forestillingen er co-produsert med Akershus teater.

Romys salong - TIFF jr

Film, Trinn: 5-7
Romy må være hos mormoren etter skolen, fordi mamma Margot jobber sent. Romy er alt annet enn begeistret, for bestemor Stine er innmari streng og mest opptatt av frisørsalongen sin. Men bestemor glemmer og roter mer og mer. Da er det bra at Romy er rågod med penger og kan hjelpe til. Etter hvert blir det de to mot resten av verden. En hjertevarm, rørende, underholdende og svært velspilt film om forholdet mellom en niåring og hennes bestemor, og om hva Alzheimer kan gjøre med et menneske. Visninger:
Torsdag 5. september 09:15, Fokus 2
Fredag 6. september 09:15, Fokus 2

SAMEKULTUREN

Kulturarv, Trinn: 1-3
Utgangspunktet for dette tilbudet er å vise noe av de mest kjente gjenstandene i Tromsø Museums utstilling om samekulturen, og å formidle samisk historie og kultur gjennom disse. Det fokuseres på ulike deler av duodji.Gjennom tægerarbeid og gjenstander av tre, bein og horn, fortelles hvordan samene utnyttet naturressurser. Den bløte duodjien, som klesdrakt i stoff og skinn, kan si mer om hvordan husdyr som sau, geit og rein ikke bare ble brukt som mat, men utnyttet i sin helhet.Elevene får lære forskjellen på lavvu og gamme. I museets gamme ser vi nærmere på den tradisjonelle inndelingen i boligen. De får også høre samiske fortellinger, og prøve seg på lassokasting.

Sangskatten 2020

Musikk, Trinn: 3
Synger dere fortsatt de gamle barnesangene? Kan unger i dag de samme sangene som deres besteforeldre lærte da de var barn?Det er ikke uten grunn at NRK.supers «Sangfoni» er blitt en suksess. Ta en slitesterk barnesang, pakk den inn på nytt og la ungene leke med den. Hvor mange barneprogrammer klarer å fenge både null- og nittiåringer og samtidig bli en snakkis blant voksne. Noe av svaret ligger i den gode følelsen av fellesskap sang gir, i tillegg til sprudlende lek og glede som overstråler programserien.Vi har latt oss begeistre, og inviterer til allsangkonsert. Kom og syng Alle fugler, Blåmann bukken min, Vi har en grevling i taket og mange flere, sprekt arrangert, akkompagnert av et sprudlende orkester og med et topptrent barnekor i front.Ingen er for små og ingen er for gamle til å ha glede av SANGSKATTEN. Dette er konserten som sender deg syngende hjem, der du straks leter fram den gamle sangboka og planlegger familiekor.

Sirkeline, Coco og det ville neshornet - TIFF jr

Film, Trinn: 1-4
Sirkeline har fått en ny bestevenninne, Coco, som alltid går med krone. Coco er nemlig prinsesse i et land der sjokolade vokser på trær! Dette høres jo helt fantastisk ut, og sammen drar de ut på eventyr til Afrika. Med seg på reisen er også et lite neshorn som er på leting etter sin mor. Kommer de til å finne mammaen hans?Visninger:
Onsdag 4.september 10.00, Fokus 2
​​​​​​​Fredag 6.september 09.30, Verdensteatret (samisk live dub)

SNOWHOW

Kulturarv, Trinn: 5
Fridtjof Nansen møtte inuitter og deres kultur under overvintringen på Grønland fra 1888–89, og forsto at han måtte lære av arktiske urfolk: kle seg som dem, lære å lage mat som dem, lære å padle kajakk – og ikke minst lære å kjøre hund. Roald Amundsen gjorde samme erfaringer under sine overvintringer hos netsilik-inuittene i Gjøahavn, da han seilte Nordvestpassasjen (1903–06).Både Fridtjof Nansen og Roald Amundsen tok i bruk kunnskapen fra arktiske urfolk, og i tillegg hentet Nansen kunnskap fra ishavsmiljøene i Tromsø og Hammerfest om båtbygging, båters form og navigering i is og nordlig hav. Roald Amundsen førte dette videre og perfeksjonerte denne tilnærmingen.

STEINALDER i NORD - Bestillingstilbud 3. trinn FULLBOOKET

Kulturarv, Trinn: 3
Nord-Norge ble tidlig bebodd - de eldste spor av mennesker i Norge er funnet i Finnmark og de eldste spor av hustufter i Norge er funnet på Træna i Nordland. Formidlinga er knytta til forhistoria til Nord-Norge og spesielt til Tromsø-området.Bli kjent med steinalderen i Nord-Norge gjennom aktivitetstema med bruk av arkeologikassa ute, flint som redskap, bueskyting som jaktmetode og helleristning. De fleste aktivitetene ute.Elevene får være med på en utgravning i arkeologikassen, og må forske på hva gjenstandene vi finner kan være. De vil få prøve seg på ulike typer steinalderteknologi. Likeså vil de bli kjent med helleristninger og jakt– og fangstmetoder. I utstillingen vil de få se gjenstander fra steinalderen.Elevene får prøve seg på ulike aktiviteter knyttet til tidsperioden: bueskyting, bruk av flintkniv, avtegning av helleristninger.
Tilbudet kan være med på å oppfylle følgende kompetansemål etter 4. årstrinn ihht. følgende læreplaner:
I samfunnsfag:
  • presentere historiske emne ved hjelp av skrift, teikningar, bilete, film, modellar og digitale verktøy
  • skape forteljingar om menneske i fortida og snakke om skilnader og likskapar før og no
  • utforske kjelder og bruke dei til å lage etterlikningar av gjenstandar frå fortida
  • kjenne att historiske spor i sitt eige lokalmiljø og undersøkje lokale samlingar og minnesmerke
  • beskrive korleis steinalderfolk levde som jegerar og samlarar, ved å fantasere rundt dei første menneska som kom til landet vårt etter istida
I kunst og håndverk:
  • undersøke, visualisere og presentere hvordan enkle bruksgjenstander har fått sin form, fra idé til ferdig produkt
  • bruke elementer fra helleristninger til antikken som utgangspunkt for eget skapende arbeid

Street Art

Visuell kunst, Trinn: 5-7
På dette DKS verkstedet vil kunstner/ street art kunstner André Enger Aas gi deg et grunnleggende ferdigheter og kunnskaper om Street Art.
Street Art har sitt utspring fra graffitibevegelsen, og nå ser man influenser av Street art i alt fra samtidskunst til populærkultur.Street art er en flott mulighet til å ytre sine meninger på et kreativt og estetisk vis, samtidig som at det er blitt en god arena for debatt rundt politikk, kunst, religion og samfunnskritikk.DKS verkstedet starter med et lite foredrag for å gi deg innblikk og inspirasjon.
Foredraget vil omhandle street art, sett i et kunsthistorisk perspektiv samt hvilken innflytelsen street art har hatt på populærkultur/kunst. Foredraget vil også gi deg en forståelse for forskjellene mellom street art og graffiti. Der graffiti kun handler om en estetisk markering, ser man at street art har en tendens til å være mer enn bare dette.  Street art kan være så mye, en måte å uttrykke sine meninger på en estetisk måte, politisk engasjerende, eller bare en estetisk kommentar til bybildet. Etter foredraget ønsker jeg at du sammen med de andre elevene og kunstner kan debattere litt rundt temaet. Det blir kjempe spennende finne ut av hva som engasjerer dere og hva du ønsker å formidle i din street art pice.Med utgangspunkt i debatten med dere jobber hver og en med å utvikle en ide på hva du ønsker å formidle. På verkstedet går dere fra debatt til å utvikle idéer til hva du ønsker å formidle. Her vil dere få mulighet til å jobbe med skisser basert på tidligere debatt eller annet engasjement de måtte ha. Samtidig vil dere også få prøve ut hvilke teknikker du kunne tenkt seg å jobbe med videre. Enden på visa er at du på slutten av dagen lager din egen street art pice på lerret som du kan ta med deg hjem.

Taiki - TIFF jr

Film, Trinn: 3-4
Bruno (9) vil heller spille dataspill med sin digitale venn, Taiki, enn å bli med familien på ferie til Sverige. Mammaen til Bruno tror at han er spilleavhengig, og vil lære han at den virkelige verden er mer spennende enn den digitale. Dermed blir det skjermforbud på hele ferien. Når Bruno kjeder seg og klager på den lange bilturen, setter foreldrene han igjen i veikanten, som en lærepenge. Men når de kommer tilbake for å hente han, har han gitt dem en lærepenge. Han har rømt inn den svenske skogen…

Gjester: Regissør Mirjam de With kommer til TIFF Junior og vil delta på innledning og en spørsmålsrunde etter filmvisning.

Visninger:
Torsdag 5.september 09.15, Fokus 1
Fredag 6.september 11.00, Fokus 1

Tegneserie og cut-out animasjon

Visuell kunst, Trinn: 7
 I dette verkstedet vil det bli gitt undervisning i hvordan eleven via tegneseriefigurer som de selv skaper til figurene blir levende i cut-out animasjon. I animasjon benyttes istopmotion og animasjonskasser. Inspirasjonen henter vi fra tegneserier og verden i dag. De får også innblikk i hvordan profesjonelle kunstnere å bruker ulike medier som tegning, tegneserier, animasjon, bøker og fellesprosjekter som elementer i sin kunstneriske praksis. Elevene får se eksempler fra norsk og internasjonal samtidskunst. Elevene får også innblikk i cut-outens opprinnelse fra skyggespill til nåtidens flash og gif.-animasjoner.Verkstedet starter med praktisk kroki oppvarming (ca.30 minutter). Ved å tegne kroki blir elevene bevist kroppens elementer og stillinger som de kunne bruke videre til å utvikle egne karakterer til tegneserie og cut-out animasjon. Kunstner presenterer en øvelse i klassiske ansiktsproporsjoner ved bruk av geometri og forklarer bruken av skjematiske regler for å kunne gjenskape en karakter flere ganger eller fra forskjellige vinkler. Så skal elevene lage en samtale bare bestående av snakkebobler. Kunstner viser eksempler på forskjellige snakkebobler som kan bestå av både bokstaver, emoji og symboler. Elevene blir også introdusert for materialer som de kunne benytte (flytende blekk, trykk blyant, knettgummi, arkitekt penner og tusjer og akvarell). Elevene lager nå Individuelle brett ut bøker. Elevene kan velge å jobbe ut fra egen fantasi (eller medbrakt tekst), ut fra en hovedkarakter de allerede har arbeidet med i innledende oppgaver.  I del to av verkstedet skal de arbeide med cut-out animasjon. Karakterene i animasjonsfilmen bygger på det de allerede har arbeidet med første del av dagen. I Cut out animasjon benytter elevene musica.ly app. De får introdusert verktøyene (sakser og utskjæringskniver) og programmet vi skal benytte oss av. De som har appen på sin egen mobil kan benytte seg av dette.

TIFF jr 2019

Film, Trinn: 1-7
TIFF's barnefilmfestival TIFF jr. vil vise internasjonal kvalitetsfilm for utvalgte klassetrinn under festivalen 4.-6. september.

TIFF jr. viser nye barnefilmer fra hele verden. Et av målene med TIFF jr. er å øke elevenes mediekunnskap - ved å vise et mangfold av filmer som skiller seg ut fra de mainstream serier og filmer barn ser mest av. Ved å utfordre barna med andre typer filmer får elevene innblikk i forskjellige kulturer og situasjoner de likevel kan kjenne seg igjen i. 

ÅRETS FILMER: 
1.-4. trinn: Sirkeline, Coco og det ville neshornet - onsdag 4. sept kl. 10:00, 61 minuter 
Animert dansk barnefilm om den lille jenta Sirkeline, som blir venner med prinsesse Coco og et lite neshorn. Sammen legger de ut på en eventyrlig reise til Afrika. 1.-4. trinn: Kort og Nordisk- fredag 6. sept kl. 09:15, 53 minutter
En rekke med nordiske kortfilmer spesielt valgt ut for den yngste målgruppen. 
Regissør Endre Lund Eriksen vil være tilstede, sammen med to av "stemmeskuespillerne", for en spørsmålsrunde etter filmene. 3.-4. trinn: Taiki - torsdag 5. sept. kl. 9:15 og fredag 6. sept kl. 11:00, 86 minutter   
Bruno (9) vil heller spille dataspill med sin digitale venn, Taiki, enn å bli med familien på ferie til Sverige. Når Bruno kjeder seg og klager på den lange bilturen, setter foreldrene han igjen i veikanten, som en lærepenge. Men når de kommer tilbake for å hente han, har han gitt dem en lærepenge. Han har rømt inn den svenske skogen…​​​​​​​
Regissør Mirjam de With kommer til TIFF Junior og vil delta på innledning og  spørsmålsrunde etter filmvisning.5.-7. trinn:Bare Charlie - torsdag 5. sept kl. 11:15 og fredag 6. sept kl. 11:15, 99 minutter 
12 år gamle Charlie er skolens store fotballstjerne. Men Charlie bærer på en stor hemmelighet. Hun er egentlig en jente, innestengt i en guttekropp.
Tidligere fotballspiller i TIL, Tom Høgli kommer for innledning og være med på en spørsmålsrunde etter filmen!5.-7. trinn: Krig -  onsdag 4. sept kl. 9:15 og torsdag 5. sept kl. 11:15, 80 minutter
11 år gamle Malte flytter til et nytt sted med sin mor. Malte er opptatt av å leke strategi med tinnsoldatene sine, og en konflikt mellom to gjenger med unger på det nye stedet ser Malte som en mulighet til å få innpass på blant barna. Han tar konflikten til et helt nytt nivå, men er det dette barna egentlig ønsker?
Hovedrolleinnehaverne Loke Hellberg og Meja Björkefall kommer til TIFF Junior og vil innlede og være med på en spørsmålsrunde! 5.-7. trinn: Romys salong - torsdag 5. sept kl. 09:15 og fredag 6. sept kl. 09:15, 89 minutter 
Romy må være hos mormoren etter skolen, fordi mamma Margot jobber sent. Romy er alt annet enn begeistret, for bestemor Stine er innmari streng og mest opptatt av frisørsalongen sin. Men bestemor glemmer og roter mer og mer. Da er det bra at Romy er rågod med penger og kan hjelpe til. Etter hvert blir det de to mot resten av verden.




Tilde og kampen mot Era (Tromsø byteater )

Scenekunst, Trinn: 1
"Tilde og kampen mot Era" handler om Tilde som på magisk vis havner i Skogen bortenfor Bortevekk. På befaling fra skogens herskerinne Era stilles klokkene tilbake hver kveld slik at alle i skogen må leve den samme dagen om igjen og om igjen. En liten utbrytergruppe har valgt å trosse Eras befalinger og forsøker å sette tiden fri men de trenger Tildes hjelp. Klarer de å beseire den mektige Era? Hva skjer hvis ingenting forandres? Er det egentlig så ille å stoppe tiden en gang i blant?

TreskjæringsPOP

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Dette er et verksted i treskjæring hvor vi arbeider med en gammel håndverksteknikk kalt kolrosing. Elevene lærer seg grunnleggende ferdigheter som føring av treskjæringsjern med «styre- hånd» og «kraft-hånd». Man kommer raskt til et spennende uttrykk hvor utskjæringene „fremkalles“ med en blanding av pulverisert bark og olje. Med denne kunnskapen vil vi skape moderne pop-kunst uttrykk. Vi tar utgangspunkt i tradisjonen men legger vekt på de kunstneriske mulighetene i teknikken, og elevene får skjære ut bilder i tre basert på egenkomponerte collager av utklipp fra aviser, magasiner & tegneserier.
Kolrosing er en gammel og viktig treskjæringsteknikk innen både norsk og samisk kunsthåndverk. Den brukes til utsmykning av både tre, bein eller horn og egner seg godt for nybegynnere i treskjæringens verden. Koblet med uttrykk og tolkninger av samtidskunst er målet i kurset å inspirere til transformasjon av tradisjoner inn i dagens samfunn.  

I første del av kursdagen (ca. 2,5t) vil vi jobbe med bilder fra aviser, magasiner og tegneserier. Alle skaper seg et lite arkiv av utklipp og lar fantasien få forme en historie som blir til en komposisjon. Dette overføres så til emnet ved hjelp av blyantskravering. I andre halvdel av kursdagen (ca. 2,5t) vil vi jobbe med treskjæringsjernet og feste utrykkene til emnet. Til sist lages det en pasta av bark og olje som gnis over bildet slik at det blir «fremkalt» nesten som i et mørkerom.

Vikinger i Nord, bestillingstilbud 6. trinn

Kulturarv, Trinn: 6
Vikingtida i Nord-Norge er spennende, med mange historier å fordype seg i. Nord-Norge ble tidlig bebodd - de eldste spor av mennesker i Norge er funnet i Finnmark, og de eldste spor av hustufter i Norge er funnet på Træna i Nordland.Elevene taes med inn i vikingtida. Der får de møte Asbjørn Selsbane og hans menn, og ta del i hans spennende reise i vårt langstrakte land.Kunnskapsoverføringen er handlingsorientert og bygger på deltakelse, hvor elevene får erfare og gjøre, ikke bare høre. Elevene kler seg ut som vikingbarn og får vikingnavn under besøket. De får også øve seg på praktiske ting som håndverk, vikingspill og runeskrift.Etter gjennomføringen setter vi pris på om skolen kan sende evaluering av opplegget. 

Vinter i fangsthytta - Bestillingstilbud 4. tr.

Kulturarv, Trinn: 4
"En må kunne alt, være like god snekker som baker, smed, skytter, skomaker - det er de tusen håndverksfag. Og likevel er ikke dette nok....,"
sa fangstmann Henry Rudi.

Overvintring på Svalbard var for mennesker som var eventyrlystne, kunne tåle ensomheten i isødet, likte jakt og fangst.

Det harde arbeidet var planlegging, til rette-legging av fangsthytta, innsanking av ved, klargjøring av feller, fangsten og det å ta vare på fangsten. Hvilke dyr de fanget og kunnskapen om disse var viktig for fangstmannen/kvinna. I tillegg de vanlige gjøremålene innom hus.
Farene ved livet i ensomheten var en annen ting. Historien om Henry Rudi og Wanny Woldstad fra Tromsø blir fortalt.

Dette og flere spennende historier vil dere få
høre om på Polarmuseet. Vi kommer også inn på dyreetikk.Tilbudet kan være med å oppfylle kompetansemål innenfor følgende læreplaner:Samfunnsfag:
  • skape og illustrere forteljingar om menneske som lever under ulike vilkår, og samanlikne levekår
  • setje namn på og plassere landa i Norden, verdshava og verdsdelane og finne geografiske nemningar på kart
  • beskrive hva som kan gjøres for å ta vare på naturen i nærområdet, og argumentere for omsorgsfull framferd i naturen
Norsk
  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger

WoluM 2019 - 2020

Musikk, Trinn: 6
Wolum er et improvisasjons- og musiseringsverksted der elevene blir kjent med og får bruke digitale verktøyer som instrumenter. Det benyttes iPad`er og software-synther der musikerne på forhånd kan programmere de klangfarger og skalaer det skal jobbes med. Som fundament spiller musikerne en jazz/rock sjanger for å underbygge elevenes improvisasjon. Ved hjelp av de samme verktøyene kan elevene bruke effekt-app`er til å underbygge musikkenGjennom verkstedet er elevene innom kompetansemål i musikk som å oppfatte og anvende puls, rytme, form, melodi, klang, dynamikk og tempo. De får improvisere med instrumenter der utgangspunkt er rytme, melodi og harmonikk. Elevene får lage egne komposisjoner med utgangspunkt i enkle musikalske former og motiver og bruke grafisk notasjon til å lage skisser av komposisjonen. De får komponere og gjøre lydopptak ved hjelp av digitale verktøy.Eleven får digitale ferdigheter og lærer å benytte disse i en musikalsk sammenheng.

9 grader nord

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Fast- og bestillingstilbud: Vi kaller musikken vår progressiv, etnisk musikk, sier Dipha Thiruchelvam.Sammen med storesøsteren Mira, og kompisene Jakob Sisselson Hamre og Jakob Sønnesyn danner hun det som blir omtalt som et av bergensbølgens nye stjerneskudd, 9 grader nord. Musikken byr på en blanding av en rekke ulike sjangre, som baila, flamenco, jazz og karnatisk musikk, men selv beskriver bandet sangene som energiske, mystiske og rytmiske. Eller somBergens Tidende oppsummerte det: «9 grader nord er ganske enkelt et skikkelig bra band.»
Med bare fire låter ute har de spilt et utall konserter og bergtatt publikum i alle aldre på små og store festivaler og konsertscener rundt omkring i Norge.9 grader nord for ekvator finner vi byen Jaffna, på øya Sri Lanka, hvor foreldrene til Mira og Dipha kommer fra. Med instrumenter som blant annet bambusfløyte og cajon tar bandet med publikum på en musikalsk reise nærmere instinktene.

Aase Texmon Rygh. Evighetens form

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
​​​​​​​Bestillingstilbud: Aase Texmon Rygh (f. 1925 i Troms) er en av landets fremste skulptører. Tross mye motgang tidlig i hennes kunstneriske karriere, har hun valgt å jobbe mot et stadig mer abstrakt formspråk, inspirert av det matematiske møbius-fenomenet.Texmon Ryghs Møbiusskulpturer med sine glatte og mørke overflater, uten en begynnelse eller ende, nærmest ber om å bli tatt på. Noe som kunstneren også ønsker at vi skal gjøre. Gjennom å følge skulpturenes form med hånden er det mulig å forstå det matematiske prinsippet hun jobber ut ifra. Utstillingen er lydsatt med «evighetsmusikk» (også kalt perpetuum mobile), altså musikk uten en begynnelse eller ende. 

Arktiske historier – Blikk på «Nord»

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud: Hva er «Nord»? Er bildene av ditt nord det samme nord som presenteres i kunst, media og reklame?En konseptuell «ekspedisjonskiste» er utgangspunkt for en kunsthistorisk forelesning og et kreativt arbeidsverksted. Kisten er inspirert av den franske vitenskapelig ekspedisjonen La Recherche som reiste gjennom Nord-Norge og Arktis i perioden 1838-1840. Kisten inneholder historiske og samtidige kunstverk og visuelt materiale fra populærkultur. Hvordan har «blikk fra utsiden» og «blikk fra innsiden» over tid påvirket hvordan vi tenker på nord?Elevene føres inn i et kreativt reflekterende og skapende rom hvor vi undersøker sammen hvordan vi betrakter og representerer oss selv her i nord og hvordan vi blir sett på og presentert utenfra. Elevenes refleksjoner reiser videre i kisten når den fortsetter sin «ekspedisjon» i Nord-Norge.

Elvesang

Litteratur, Trinn: 9-VG3
Fast- og bestillingstilbud: Elvesang er en historisk roman om kvenjenta Kaarina og lillebroren Daniel. Året er 1868. På grunn av hungersnød i Tornedalen i Sverige blir de sendt hjemmefra. De reiser med samene, en reise som tar flere måneder gjennom kalde vintervidder. De havner i Lavangen i Troms, men kommer bort fra hverandre. Handlingen utspiller seg i spenningsfeltet mellom tre kulturer og tre språk. Kaarina kjemper hardt for å finne fotfeste og bli likt og godtatt, hun leter etter lillebroren og har hemmelige møter med samegutten Áslat.Boka forteller hvordan det er å bli kastet inn i nye omgivelser, om ikke å forstå språket, om bare ha seg selv å stole på. Og den forteller om å utvikle styrke, om motgang og kjærlighet. Boka har sterk relevans til dagens flyktningesituasjon. Kan knyttes opp mot Tromsungdom leser i VGS. 

Fighting Gravity

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud: I sju sekunder svever jeg. Og det føles som en evighet.
Det er helt fantastisk, og man vil bare fortsette, og fortsette.
Og når du kjenner at du har gjort alt riktig, og skjønner at dette blir langt –
den følelsen er helt ubeskrivelig, og den er faktisk bedre enn å stå øverst på pallen,
tro det eller ei, men sånn er det.Fighting Gravity handler om å følge drømmene sine, og ha mot til å stå opp imot de kreftene som trekker oss nedover, fysisk og mentalt. Både de kreftene som bor inni oss, og de som påvirker oss utenfra og som er med på å bestemme våre skjebner.Fighting Gravity tar utgangspunkt i den kampen kvinnelige skihoppere har måttet kjempe, og fremdeles kjemper, for å få de samme rettighetene som sine mannlige kollegaer i hoppbakken. Til tross for at kvinner faktisk har bedre forutsetninger til å fly lengre enn menn, blir de holdt ute av de største bakkene i verden, og det er fremdeles et stort gap mellom hva kvinner og menn får i pengepremiene og sponsormidler. Det er fortsatt er en vei å gå før kvinner blir verdsatt på lik linje, og får de samme mulighetene som sine mannlige kollegaer.

Forestillingen har som formål å stimulere til diskusjon rundt kjønnsroller og diskriminering.Støttet av SPENN, Fritt ord, Fond for lyd og bilde og Kulturrådet.

Fiskebåter i bomberegn

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
​​​​​​​Bestillingstilbud Fiskebåter i bomberegn er et foredrag om sivile fiskere og frakte-mannskapers livsfarlige innsats for allierte styrker, før og under gjenerobringen av Narvikavsnittet, i mai - juni i 1940. Inntil Ivar Enoksen skrev boken Tusen glemte menn var dette et nærmest ukjent kapittel av vår krigshistorie. Sivile mannskapers innsats, ofte under angrep fra tyske fly, ble nøkkelen for transport av materiell og soldater for britiske, franske og polske styrker.  Skøytene fraktet også sårede soldater fra kampområdene til lasaretter i tryggere områder.
Sentralt i fortellingen står den britiske fenrik Patrick Dalzel-Job, som ledet et stort antall skøyter i transporten, og som sluttlig, under ordrenekt mot Royal Navy, benyttet 27 skøyter til å frakte 4500 sivile ut av Narvik før tyskerne terrorbombet byen. For dette skulle han etter felttoget stilles for Krigsrett, noe Royal Navy trakk da Kong Haakon tildelte Patrick St. Olavs orden for hans redning av sivile liv. Patrick virket seinere som hemmelig agent under commander Ian Fleming, i det tyskokkuperte Europa, og regnes som modell for fantasifiguren James Bond. Mannen ble etter krigen gift med ei jente fra Tromsø.Ivar Enoksen traff mannen på sykeleiet, før han gikk bort, nitti år gammel.Foredraget dekkes visuelt gjennom projisering av svart/hvitt-fotos, innkjøpt fra Public Record Office i London.

Folk/Olbmot (Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš med strykere fra Arktisk Filharmoni)

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud: Čájálmas mas fáddán lea dán áigásaš olbmonálli ja nállebuhtisvuohta, nállevealaheami duogáš ja historjá. Dii várra doaivubehtet ahte lea dušše Hitlera-, nuppi máilmmisoađi ja duiskalaččaid konsentrašunleairraid dáhpáhusaid birra sáhka. Muhto mot lea otnáš rasisma? Gos leat ruohttasat? Gean vealahit ja geat leat vealaheaddjit? Gii cuiggoda ja gii cuiggohallá?Lávdegiella: Davvisámegiella, tekstejuvvo dárogillii. Álgočájálmas: ođđajagimánu 2020.Folk er en forestilling som handler om rase og rasehygiene i dag, om rasediskrimineringens bakgrunn og historie. Dere tror kanskje at det kun handler om Hitler, den andre verdenskrig og tyske konsentrasjonsleire? Men hvordan ser rasismen ut i dag? Hvor finnes røttene? Hvem er hverdagsrasismens offer og hvem er utøverne? Hvem peker og hvem blir peket på?Scenespråk: Nordsamisk, tekstes til norsk. Forestillingen har urpremiere februar 2020.

Høststemninger

Musikk, Trinn: Voksne
Velkommen til en konsertopplevelse der humor og virtuositet går hånd i hånd. Høsten er kommet, og bringer med seg mørketida. Visst kan høststemningen bære preg av melankoli, men da setter man desto større pris på lys og varme. Dette har Ann-Sofie og Knut Erik skjønt når de lot seg inspirere av høstens varme fargepalett for å komponere sitt nye konsertprogram.
Til denne forestillingen har de valgt repertoar med hjertet. Det blir et stemningsfullt program med den musikken de selv liker best. Noe av musikken vil du garantert kjenne igjen, og noe har du ganske sikkert aldri hørt før. Her er det bare å lene seg tilbake og la seg omfavne av varme høsttoner.DKSS-konsert ved Sør-Tromsøya sykehjem 26. september kl 17:00.

iHuman

Film, Trinn: 10-VG3
Bestillingstilbud: Kunstig intelligens - det nye Big Bang?Visste du at uten kunstig intelligens ville Facebook, Instagram og Google vært støv?Noen ser på kunstig intelligens som løsning på klimakrisen, kreftgåten og hungersnød. Andre mener den er en større trussel mot menneskeheten enn atombomben.  Maskinene lærer nå selv av sine egne avgjørelser, og hastigheten på maskinene vil være 100 000 ganger så kjappe om bare få år.  Hvem taster inn hvilke koder for fremtiden vår, og hva betyr det for livet ditt? Hvordan kan vi sikre oss at maskinene kodes med algoritmer som er til det beste for menneskene og demokratiet? Bli med verden rundt og opplev innsiden av den eksplosivt voksende kunstig intelligens industrien.iHUMAN er lagd av det prisvinnende teamet bak filmen DRONE.Etter filmvisningen inviteres elevene til samtale med formidler.

Inge Bremnes

Musikk, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud: Inge Bremnes lager populærmusikk på nordnorsk. Den senere tiden har sangene hans blitt rene radiofavoritter og spilles daglig i bl.a. NRK. Han er også kjent for å levere fengende konserter med sitt godt innspilte band. Lydlandskapet han skaper er kanskje litt atmosfærisk, og veksler hele tiden mellom det kraftfulle og det mere stillferdige. Tekstene står sentralt og kan være både underfundige og tvetydige, men noen ganger også åpenlyst direkte.På en typisk Inge Bremnes-konsert får du sterke musikalske opplevelser, tekster om liv og død og mye annet, spennende låtarrangementer, samt en god klype nordnorsk humor imellom låtene.

Kjøkkenet (Jo Strømgren Kompani)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Fasttilbud: I utkanten av en by ligger et forlatt og falleferdig hus. En dag kommer det, fra hver sin kant, to mennesker til huset. De står på hver sin side av huset og tenker "Her kan jeg bo!?"Den ene er en gammel sjømann, som omsider har gått i land. Den andre er en foreldreløs liten jente som har rømt fra barnehjemmet. Sjømannen halter gjennom inngangsdøren. Like etter klatrer jenta inn gjennom et vindu. De møtes på kjøkkenet. Ingen av dem vet hva de skal si, men begge tenker "jeg kom først!".Slik starter historien om hvordan disse to blir enige om å bo sammen. Det viser seg å bli litt vanskelig. Begge vil gjøre tingene på sin måte og ingen har særlig erfaring med verken hus eller kjøkken. Dessuten er de noen stabeiser, begge to!Dette er en sprelsk forestilling som tar i bruk elementer både fra gamle tegnefilmer og fra stumfilmsjangeren. 
​​​​Med et ekspressivt fysisk formspråk, leken bruk av scenografi og lydeffekter, samt stemningsskapende trekkspillmusikk formidles en historie som både er morsom og underfundig. Tematikken kan leses på flere plan og er såpass universell at voksne kan diskutere i etterkant med barna på det nivået de selv ønsker. På overflaten er det en humoristisk historie om hvordan to svært forskjellige mennesker klarer å skape en sameksistens. Ikke bare som et kompromiss, men som en hverdagslig symbiose hvor begge blir lykkeligere enn før. De underliggende assosiasjonene er mange. De kan for eksempel gå til utfordringene med de flerkulturelle Norge og resten av verden. Eller til konflikter i ungenes egen hverdag. Målet er ikke å pådytte barna en spesifikk tolkning, men stimulere til å tenke og assosiere.Støttet av: Spenn.no og Norsk kulturråd.Anmeldelser:Bramfritt på tvers-anmeldelse av Tiril B.Bjørkvold
Morsomt og originalt-anmeldelse av Mariken Lauvstad
Svært vellykket-anmeldelse av Karen F.Nystøyl

Kjønnsroller i polarhistorien

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Bestillingstilbud: Eventyrlystne kvinner reiste på fangst i Arktis. Likevel fortelles polarhistorien som oftest med utgangspunkt i menns erobringer og heltedåder.I Norges arktiske universitetsmuseum sitt undervisningsopplegg om kjønn og polarhistorie, får elevene kjennskap til polarhistorie, lokalhistorie og et innblikk i hvordan historikere og museer jobber med kilder. Gjennom muntlige og kreative aktiviteter lærer elevene å identifisere og vurdere et utvalg av det unike kildematerialet som brukes i utstillingene. De skal forstå hvordan det kan tolkes på ulike måter når de jobber med historieskriving.

Lag din film

Film, Trinn: 5-VG3
Bestillingstilbud: Dette er et filmverksted hvor elevene skal arbeide seg gjennom prosessen fra idé til ferdig resultat. Skolene bestemmer selv om elevene skal lære fiksjonsfilm, dokumentarfilm eller musikkvideo. Verkstedet begynner med en felles økt om hva film er, om dramaturgiske kjennetegn ved filmsjangeren som er valgt, og en praktisk iscenesettelsesoppgave før elevene skal jobbe kreativt i gruppearbeid. I løpet av dagen skal elevene idémyldre seg frem til historier som de skal filme, redigere, presentere og evaluere på slutten av verkstedet.Filmverkstedet avslutter med verdenspremierer og påfølgende evaluering. Skolene får filmene på minnepenn. Tvibit har med filmutstyr.

Langs route E6 med Chevrolet`n - Midt-Troms museum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Bestillingstilbud:  Samferdselshistoria i Midt-Troms. Drosjebilen fra Øverbygd har en myteomspunnet fortid som Midt-Troms Museum ønsker å formidle til elevene i de videregående skolene. Bilen har hatt en rolle i mange av livets situasjoner i sorg og glede og i krig og flukt. Den har fraktet mennesker fra alle lag av folket. Fra bønder, byfolk, hytteturister og bærplukkere til statsminister og monark. Særlig er den kjent for sin rolle under Annen verdenskrig da den fraktet statsminister og regjeringsmedlemmer under flukten nordover i landet.
Gjennom å la elevene få oppleve den gamle Chevrolet`n på nært hold, vil dette DKS-tilbudet sette fokus på temaer som krigshistorie, bilhistorie, samferdselshistorie, så vel som bilmekanisk utvikling og hvordan bilismens spede begynnelse var med på å forme det samfunnet vi kjenner i dag.

Mine brødre

Litteratur, Trinn: 9-VG3
Fast- og bestillingstilbud: «Vi sees snart igjen, inshallah, kjære bror».Hvor mye er du villig til å ofre for å bli akseptert? Finnes det alltid en vei tilbake? Adel Khan Farooqs roman Mine brødre er en brennaktuell fortelling om brorskap, ungdom og ekstremisme.I skyggen av terrorangrepet i Paris må vanlig Oslo-ungdom bære skyld på grunn av sin religion. Syttenårige Messi fra Mortensrud blir stilt overfor valg han aldri hadde trodd han skulle få.

Gjennom spesiallaget animasjon av Shezart alias Sheraz Ali, musikk og høyt- lesning, tar forfatteren elevene med inn i en indre og ytre kamp om aksept, tro, vennskap og kjærlighet. Elevene inviteres til debatt.Forfatter Adel Khan Farooq jobber også som journalist og dokumentarfilmskaper.
​​​​​​​Kan knyttes opp mot Tromsungdom leser i VGS. 

Mine spor i verden

Visuell kunst, Trinn: 7-VG3
Bestillingstilbud - for elever som trenger ekstra tilrettelegging: I Mine spor i verden skal eleven utforske sin kreativitet gjennom å lage en skulptur av noen godt bruke hverdagslige gjenstander som for eksempel hansker. Spontanitet, konsentrasjon og skaperglede står i sentrum. Gjennom fargerike "spor" på papir, i tillegg til en selvlaget skulptur, utforsker eleven det tredimensjonale ved rommet og dets muligheter. På slutten blir det refleksjon i form av samtaler om skulpturene som er laget, og elevene kan få kunstverket sitt med hjem.Formidleren møter elevene med materialer og maling til å dekorere eller omskape gjenstandene med. Vi har på oss hansker og lager avtrykk med maling, før vi begynner å jobbe med skulpturen.  Man kan ta med seg hansker hjemmefra, så kan de også bli en del av skulpturen etterpå. Outsider Art har ofte elementer av funnet materiale og spontanitet i seg, og kunstnere i denne sjangeren bruker gjerne ting som de har hentet fra det hverdagslige livet. I Mine spor i verden vil Outsider Art formidles til elevene gjennom deres egen skapende aktivitet.De gjenstander eller ting vi mennesker omgir oss med, kjøper, lager, finner og bruker viser noe av hvem vi er, forteller noe om oss og hvor vi kommer fra. Når elevene får i oppgave å finne en gjenstand de vil ta med, skaper dette bevissthet for omgivelsene vi lever i. Når elevene jobber med å omskape gjenstanden vil de også bli godt kjent med dens taktile kvaliteter og man vil oppleve en større nærhet til tingen.Før elevene begynner tar vi bilde av gjenstandene samlet, og det vil også bli tatt bilde av dem til slutt. På slutten av denne formidlingen skal de nye forvandlede gjenstandene/skulpturene settes frem, og hele gruppen vil samtale om skulpturene.

Outsider Art - Den skulte kunsten

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud: Outsider Art er lite kjent i Norge, og selv om det hver dag skapes ny kunst, er Outsider Art ofte ikke å se der kunst tradisjonelt vises. Outsider Art er mer skjult. For å finne den, må vi se nærmere etter.Outsider Art – den skjulte kunsten åpner døren til et stort kunstlandskap og til en historie som berører oss alle.  Gjennom formidling, foto og filmklipp tas elevene med på en reise som starter hele hundre år tilbake i tid, og som ender i vårt eget land – i dag.Gjennom Outsider Art – den skjulte kunsten vil elevene få kunnskap om hva Outsider Art rommer, og de får vite mer om menneskene bak kunsten. Det åpner for innsikt, refleksjon og diskusjon.

Peer Gynt (Hålogaland Teater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Fasttilbud: Peer Gynt er en fantastisk historie. Den er ekstremt fantasifull, har lekne karakterer, en fascinerende antihelt som vi heier på og en universell tematikk som griper mange, sier regissør Eline Arbo.Når Arbo setter opp denne klassikeren på Hålogaland Teater, flytter hun handlingen fra Gudbrandsdalen til Nord-Norge og lar karakterene snakke nordnorsk. Peer reiser i et lekent og fantasifullt, litt trashy og til tider kaotisk univers. Trollene er kledd i lateks og mor Åse er en avblomstret skjønnhet i en møllspist pelskåpe fra 80-tallet. Oppi alt dette stiller Peer seg de samme spørsmålene han alltid har stilt: Hvem er jeg? Hvem ønsker jeg å være? Hvor hører jeg til? Musikken er nykomponert av tromsømusikeren Jakob Janssøn Hauan. Scenografi ved Katja Ebbel Fredriksen, kostymer ved Christina Lovery.

Rekonstruksjon Utøya

Film, Trinn: 8-VG3
Bestillingstilbud: Rekonstruksjon Utøya er en film om å overleve og om å leve videre med traumatiske minner fra den mest omfattende og brutale, fascistiske terrorhandlingen som har funnet sted i Europa etter andre verdenskrig. Utøya-overlevere Rakel, Mohammed, Jenny og Torje gjenforteller sine historier i et tomt svartmalt filmstudio. I løpet av to uker rekonstruerer de sine opplevelser fra 22. juli i 2011. Sammen med et filmteam og 12 andre ungdommer, og uten andre rekvisitter enn hvit tape til å merke gulvet med, gjenskaper de dagen som forandret livene deres. Dagen da morgendagens makthavere skulle bli et offer for et fascistisk korstog mot det åpne, demokratiske og flerkulturelle samfunnet.I denne dokumentarfilmen vender av de overlevende tilbake til minne fordi de er overbevist om at det er viktig for dem selv, for oss, for samtiden og for fremtiden.

Ringeren i Notre-Dame (Sanzén Produktioner & Akershus teater)

Scenekunst, Trinn: 6-10
Fasttilbud: En natt ble et lite deformert barn funnet på steintrappene til Notre-Dame i Paris. Et barn ingen ville ha eller vedkjenne seg. Tyve år senere er barnet blitt en ung mann, og hans ønske om å møte menneskene og verden utenfor katedralen blir større og sterkere.Handlingen i Victor Hugos klassiske roman Ringeren i Notre-Dame fra 1831 foregår i og omkring den veldige katedralen Notre-Dame i Paris på 1400-tallet. Her møter vi Quasimodo – den vanskapte ringeren, Frollo – presten i katedralen, Esmeralda – den dansende vakre romkvinnen, og mange flere. Vår versjon av fortellingen om Quasimodo er en blanding av teater og musikal, skrekk og romantikk, komedie og alvor. Og om utenforskapet; som er sterkere enn noen gang i dagens samfunn, og som alle kan kjenne seg igjen i.På scenen møter du musikeren Bo Platzack som sammen med skuespilleren Anders Sanzén i 25 ulike roller tar, oss med inn i Paris' gater, ned under jorden, opp i kirketårnet, og inn i den dramatiske historien om Quasimodo.Forestillingen er co-produsert med Akershus teater.

Romeo og Julie (Kompani13)

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud: Romeo og Julie av Kompani13 er en klasseromsforestilling som med enkle virkemidler engasjerer elevene på enkle og elegante måter, og gjør dem til deltakere i historien. På scenen, som i dette tilfellet er elevenes eget klasserom, står Steinar Thorsen og Jorunn Lullau. De benytter seg av helt enkle virkemidler og noen få rekvisitter, for å gjøre historien om Capulet og Montague-familiens historie levende. Stykket problematiserer hvor dumt og unødvendig krig er, når kjærlighet, forståelse og vennskap faktisk alltid er en mulighet. Med sin kjærlighet og død, skaper Romeo og Julie endring.Kompani13s nye oppsetning av historien er skapt med tanke på unge i alderen 13–16 år, ungdommer som faktisk er like gamle som Romeo og Julie skildres i skuespillet. Slik tangeres ungdommenes virkelighetsoppfatning, og gir mulighet for refleksjon om disse temaene og deres forhold til verden i dag. Målet med forestillingen er at problematikken i stykket kan føre til ytterlig diskusjon, refleksjon og kunnskap i disse største moralfilosofiske spørsmålene.

Rune og Erika for fulle seil

Musikk, Trinn: Voksne
Rune Larsen er bl.a. mannen som kan spille trekkspill uten pause i 24 timer. Han virker til daglig som frilansutøver samt musikkpedagog med base i Stamsund. Fiolinisten Erika Toths virtuositet og formidlingsglede er kjent i hele landsdelen. Hun er ansatt som Landsdelsmusiker i Nord-Norge hos Kultur i Troms og opptrer også jevnlig som konsertmester og solist med et av de beste kammerorkestre i Europa. De to har spilt sammen siden 2014 i bandet «Magyar Hot Club»., samt "Ungarsk Nyttår" og "Ungarsk Festkonsert" i 2018.Erika og Rune har hatt en egen duo-produksjon siden 2017. De er ikke bare knallgode på hver sitt instrument, de utfyller og utfordrer også hverandre på en unik måte. I «Rune og Erika for fulle seil» presenterer de en fin blanding av sjangrer og stemninger, der publikum vil kjenne igjen mye, men også få en del overraskelser. I løpet av konserten blir vi nemlig kjent med Runes enorme og mangfoldige talent for arrangering. Det kan bli innslag av fugler av ymse slag, bl.a. en uhyre morsom ”Føggeldans”, samt tango-dansende fiolinister og berusede akkordeonister.DKSS-konserter:Tromsø, Heracleum seniorsenter 20. september kl 11:30.Ibestad sykehjem 21. september kl 16:00.

SCHLAGERMINNER

Musikk, Trinn: Voksne
Vi befinner oss på begynnelsen av 50-tallet. Vi møter søstrene Petronella og Amalie. Den yngre søsteren Petronella er stormforelsket i han Pettersen, som har reist til sjøs. Akkurat nå har han kommet seg helt til "Junaiten". Amalie er meget skeptisk, og til og med sjalu, på Petronella sin forelskelse, som viser seg å være litt mer enn bare en sommerflørt.
Vi får høre tidsriktig musikk fra inn- og utland, schlagere som Åse Krystad har gitt nordnorske tekster, og som Arne Dagsvik har gitt nye arrangement. Vi får høre sanger som Always on my mind, Middnattstango, True Love og En grønnmalt benk....Produksjonen er spesiallaget for Den kulturelle spaserstokken.  Sangene er valgt ut etter forslag fra flere eldre personer som utøverne intervjuet før de lagde manuset til forestillingen.Ann-Sofie og Åse opptrer som musikere og skuespillere. Til de som er kjent med vår tidligere produksjon "Happy Forties" kan vi si at "Schlagerminner" viderefører samme konseptet.Spillelokale må ha akustisk piano. Kan spille på omsorgssentere, aktivitetssentre, sykehjem og spillelokaler der også hjemmeboende lett kan delta.Turné for DKSS:Uke 35: Lenvik, Torsken, Berg, Dyrøy og Kvæfjord kommuner.Uke 36: Harstad kommune og Myklebostad kulturhus.
Uke 43: Tromsø, Karlsøy og Bardu kommuner.

SELFrida

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
​​​​​​​Bestillingstilbud: Gjennom SELFrida skal vi bli bedre kjent med en av verdens største kvinnelige kunstnere, Frida Kahlo. Vi skal reflektere over hva en selfie og selv-iscenesettelse egentlig er og handler om. Og om hvordan smerte, motgang og fysiske defekter også kan være en styrke.Produksjonen starter med en 20 minutters performance/intro om det turbulente livet til den meksikanske kunstneren, som sies å ha «oppfunnet selfien». Deretter følger et kreativt verksted. Der skal elevene selv skape et selvportrett – eller en selfie – ved hjelp av medfølgende rekvisitter. De kan velge å gjenskape et maleri av Frida – eller fritt kreere sin egen idé, basert på inspirasjon fra ett av Fridas malerier.

Skolestartfestival - Rakettnatt

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Fasttilbud: I samarbeid med Rakettnatt Music and Arts Festival arrangerte Den kulturelle skolesekken i Tromsø i fjor den første Skolestartfestivalen. 2.400 ungdommer samlet seg på Stortorget i Tromsø for å oppleve Isak, Nordting og Arif. I år utvides festivalen slik at flere publikummere skal få oppleve større og flere artister.Du får se hiphop-duoen RSP & Thomax, som får strålende anmeldelser på grunn av rå steming og kontakt med publikum.Thea Hjelmeland tar oss med på dansegulvet, hvor hun tar et ærlig oppgjør med tabuene rundt kropp og forskrudde skjønnhetsidealer.SKAAR har fått en kanonstart på karrieren med låtene ”Higher Ground” (fra filmen Battle) og ”Wicked Rhythm”. SKAAR blir det neste store!Boy Pablo gjorde vill suksess i fjor, og ble verdenskjent nærmest over natta. Gjør deg klar for en morsom konsert med glad indiepop!

Skriv for livet

Litteratur, Trinn: 8-VG3
Bestillingstilbud:​​​​​​​ Skriv for livet er et kreativt skrivekurs for alle, enten du har en forfatter i magen eller slett ikke har tro på at du kan skrive. Kurset vil gi kjennskap til forskjellige litterære sjangre som karakterbygging, fortelling, kortprosa og poesi.Skrivekurset er lagt opp på en uformell og leken måte som setter hver elevs kreative muligheter og evner i sentrum. Gjennom forskjellige skriveøvelser, tekster og diskusjoner, vil elevene i løpet av to timer produsere korte skjønnlitterære tekster. Skriv for livet! vil sveipe innom forskjellige litterære sjangre, som karakterbygging, fortelling, kortprosa og poesi.

Sápmí – en nasjon blir til

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Bestillingstilbud: Sápmi er samenes navn på sitt eget land og sin egen nasjon. Det er en nasjon uten statsgrenser og stat, men med felles språktradisjoner, historie og kultur.Dette tilbudet fra Norges arktiske universitetsmuseum - UIT har som mål å vise hva som skjedde med samisk kultur og språk i møtet med det norske samfunnet etter andre verdenskrig. Eleven skal få et innblikk i framveksten av den moderne samebevegelsen. De skal også få utforske hvordan samene, fra å være en spredt og fåtallig utkantbefolkning i flere land, har utviklet et nasjonalt fellesskap og etablert seg som et moderne urfolk. 

Les mer om utstillingen her: http://sapmi.uit.no/sapmi/ExhibitionStart.do?language=norsk
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter