Stakkevollan skole

Stakkevollan skole

Postadresse: Nordøyaveien 121/131, 9018 Tromsø

Besøksadresse: , 9018

Telefon: 77 75 71 70

Kontaktperson: Tone Tempel Pedersen, 91746399, tone.tempel.pedersen@tromso.kommune.no (Kulturkontakt)

Antall produksjoner: 10

  • Alle

Luther øre - Kongen, kirka og kunsten

Kulturarv, Trinn: 7-10
Gud bevare meg vel! Hva har samer, trolldom og kunst med reformasjonen å gjøre?På Tromsø Museum - Universitetsmuseet får elevene svaret mens de utforsker moderne og gamle kunstuttrykk i skjønn forening. Elevene blir tatt med på en reise tilbake i tid, der gapestokker og kirkehammere truer de som ikke følger med. Reisen tar for seg den spennende historien om hvordan den lutherske lære røsket opp i et samfunn der kirka hadde all makt, og eneste vei til Guds ord var gjennom kunsten.Med bruk av 3D-penner får elevene selv illustrere hvordan gammel historie kan bli gjort ny. Tromsø Museum - Universitetsmuseet bruker gammel kunst og ny teknologi, musikk, kostymer og dramaturgi for å formidle den spennende historien om reformasjonen i Nord-Norge.

Making form og Aage Gaup

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Velkommen til kombinasjonsomvising i utstillingene Hábmet hámi/ Making Form og Savioprisvinner Aage Gaup! 
Utstillingen Making Form på Tromsø kunstforening fokuserer på kunst som er knyttet til materialitet, form og praktisk kunnskap, samtidig som den gir oppmerksomhet til metafysiske, åndelige eller immaterielle verdier. Det er kunst som kan tenkes sammen med samiske og andre nordlige folks livsformer, kunstpraksiser og verdensanskuelser.Making Form inkluderer arbeid av Silje Figenschou Thoresen, Geir Tore Holm, Rose-Marie Huuva, Randi Marainen, Elly Mathilde Novvale Johnsen, Ann-Elise Pettersen Hyndøy, Raisa Porsanger, Alf Salo, Morten Torgersrud og Kristin Tårnesvik Alle disse er kunstnere med et sterkt forhold til form og materiale, og til åndelig og sanselig kunnskap, og samlet gir denne utstillingen et nytt perspektiv på den samiske kunstens uttrykk, tradisjoner og utvikling.
Aage Gaup (f. 1943) er en markant billedhugger og skulptør i norsk kunst, særlig kjent for sine monumentale skulpturer i tre. Helt siden 70-tallet har hans poetiske, politiske og personlige kunstverk vekket følelser, undring og engasjement. Han har kombinert moderne og klassisk kunst med samiske tradisjoner, både håndtverksmessig og tematisk. Han ble tildelt Savioprisen for 2019, og i den anledning er det en glede for DKS og Nordnorsk kunstmuseum å kunne vise et utvalg av hans kunstverk i vårt kunstnerrom.

Musikk og dans fra nordområdene 2019-2020

Musikk, Trinn: 6
Den nordnorske musikktradisjonen er ikke bare forbeholdt tippoldemor. I to -dagers verkstedet Musikk og dans fra nordområdene får elevene lære triks, regler, dans og sang av erfarne instruktører. De som ønsker det får spille i orkester. Sammen med elevene lager de en forestilling som fremvises siste dag for foresatte og medelever på skolen.De som tar elevene med i denne historien er danseren Sigurd Johan Heide og musikerne Lene Larsen og Anne Nymo Trulsen.

Når nettene blir lange, og mørket faller på - bestillingstilbud 1.-2. tr.

Kulturarv, Trinn: 1-2
Når nettene blir lange og mørket faller på, da er tiden inne til å se på stjernene.
Hva er et stjernebilde? Lager egentlig stjernene bilder? Hvorfor snakker vi i Norge om Karlsvogna, når de i England kaller de samme stjernene for Plogen?

Med utgangspunkt i noen av de mest kjente stjernebildene forteller vi eventyr som har gitt opphav til navnene. Vi er innom både samiske, nordiske og greske myter og sagn.
Hva annet kan vi se på nattehimmelen? Vi ser etter Melkeveien og planeter slik de ses fra jorda. Og til slutt tar vi en reise ut i solsystemet for å besøke noen av de andre planetene som går i bane rundt vår sol.

Opplegget dekker følgende mål fra læreplanen: Fenomener og stoffer, kompetansemål etter 4. årstrinn: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen, i samisk og norsk tradisjon
Tilbudet kan være med å oppfylle følgende kompetansemål etter 2. og 4. årstrinn:Naturfag
  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser
  • gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen og nordlys i samisk og norsk tradisjon
Inkludert i opplegget er inngangbillett til Vitensenterets øvrige utstillinger. Skolene oppfordres til å besøke dem etter at undervisningsopplegget er ferdig.

SAMEKULTUREN - Bestillingstilbud 1-3. trinn

Kulturarv, Trinn: 1-3
Utgangspunktet for dette tilbudet er å vise noe av de mest kjente gjenstandene i Tromsø Museums utstilling om samekulturen, og å formidle samisk historie og kultur gjennom disse. Det fokuseres på ulike deler av duodji.Gjennom tægerarbeid og gjenstander av tre, bein og horn, fortelles hvordan samene utnyttet naturressurser. Den bløte duodjien, som klesdrakt i stoff og skinn, kan si mer om hvordan husdyr som sau, geit og rein ikke bare ble brukt som mat, men utnyttet i sin helhet.Elevene får lære forskjellen på lavvu og gamme. I museets gamme ser vi nærmere på den tradisjonelle inndelingen i boligen. De får også høre samiske fortellinger, og prøve seg på lassokasting.

Sangskatten 2020

Musikk, Trinn: 3
OPPDATERING 08.04.20: AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUS

Synger dere fortsatt de gamle barnesangene? Kan unger i dag de samme sangene som deres besteforeldre lærte da de var barn?Det er ikke uten grunn at NRK.supers «Sangfoni» er blitt en suksess. Ta en slitesterk barnesang, pakk den inn på nytt og la ungene leke med den. Hvor mange barneprogrammer klarer å fenge både null- og nittiåringer og samtidig bli en snakkis blant voksne. Noe av svaret ligger i den gode følelsen av fellesskap sang gir, i tillegg til sprudlende lek og glede som overstråler programserien.Vi har latt oss begeistre, og inviterer til allsangkonsert. Kom og syng Alle fugler, Blåmann bukken min, Vi har en grevling i taket og mange flere, sprekt arrangert, akkompagnert av et sprudlende orkester og med et topptrent barnekor i front.Ingen er for små og ingen er for gamle til å ha glede av SANGSKATTEN. Dette er konserten som sender deg syngende hjem, der du straks leter fram den gamle sangboka og planlegger familiekor.

SNOWHOW

Kulturarv, Trinn: 5
OPPDATERT 03.04.20: AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUS

Fridtjof Nansen møtte inuitter og deres kultur under overvintringen på Grønland fra 1888–89, og forsto at han måtte lære av arktiske urfolk: kle seg som dem, lære å lage mat som dem, lære å padle kajakk – og ikke minst lære å kjøre hund. Roald Amundsen gjorde samme erfaringer under sine overvintringer hos netsilik-inuittene i Gjøahavn, da han seilte Nordvestpassasjen (1903–06).Både Fridtjof Nansen og Roald Amundsen tok i bruk kunnskapen fra arktiske urfolk, og i tillegg hentet Nansen kunnskap fra ishavsmiljøene i Tromsø og Hammerfest om båtbygging, båters form og navigering i is og nordlig hav. Roald Amundsen førte dette videre og perfeksjonerte denne tilnærmingen.

Tegneserie og cut-out animasjon

Visuell kunst, Trinn: 7
 I dette verkstedet vil det bli gitt undervisning i hvordan eleven via tegneseriefigurer som de selv skaper til figurene blir levende i cut-out animasjon. I animasjon benyttes istopmotion og animasjonskasser. Inspirasjonen henter vi fra tegneserier og verden i dag. De får også innblikk i hvordan profesjonelle kunstnere å bruker ulike medier som tegning, tegneserier, animasjon, bøker og fellesprosjekter som elementer i sin kunstneriske praksis. Elevene får se eksempler fra norsk og internasjonal samtidskunst. Elevene får også innblikk i cut-outens opprinnelse fra skyggespill til nåtidens flash og gif.-animasjoner.Verkstedet starter med praktisk kroki oppvarming (ca.30 minutter). Ved å tegne kroki blir elevene bevist kroppens elementer og stillinger som de kunne bruke videre til å utvikle egne karakterer til tegneserie og cut-out animasjon. Kunstner presenterer en øvelse i klassiske ansiktsproporsjoner ved bruk av geometri og forklarer bruken av skjematiske regler for å kunne gjenskape en karakter flere ganger eller fra forskjellige vinkler. Så skal elevene lage en samtale bare bestående av snakkebobler. Kunstner viser eksempler på forskjellige snakkebobler som kan bestå av både bokstaver, emoji og symboler. Elevene blir også introdusert for materialer som de kunne benytte (flytende blekk, trykk blyant, knettgummi, arkitekt penner og tusjer og akvarell). Elevene lager nå Individuelle brett ut bøker. Elevene kan velge å jobbe ut fra egen fantasi (eller medbrakt tekst), ut fra en hovedkarakter de allerede har arbeidet med i innledende oppgaver.  I del to av verkstedet skal de arbeide med cut-out animasjon. Karakterene i animasjonsfilmen bygger på det de allerede har arbeidet med første del av dagen. I Cut out animasjon benytter elevene musica.ly app. De får introdusert verktøyene (sakser og utskjæringskniver) og programmet vi skal benytte oss av. De som har appen på sin egen mobil kan benytte seg av dette.

Tilde og kampen mot Era (Tromsø byteater )

Scenekunst, Trinn: 1
​​​​​​​OPPDATERT 31.03.20: FORESTILLINGENE ER AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUSET
"Tilde og kampen mot Era" handler om Tilde som på magisk vis havner i Skogen bortenfor Bortevekk. På befaling fra skogens herskerinne Era stilles klokkene tilbake hver kveld slik at alle i skogen må leve den samme dagen om igjen og om igjen. En liten utbrytergruppe har valgt å trosse Eras befalinger og forsøker å sette tiden fri men de trenger Tildes hjelp. Klarer de å beseire den mektige Era? Hva skjer hvis ingenting forandres? Er det egentlig så ille å stoppe tiden en gang i blant?

Vinter i fangsthytta - Bestillingstilbud 4. tr.

Kulturarv, Trinn: 4
OPPDATERING 12.03.20: TILBUDET ER AVLYST PÅ GRUNN AV COVID 19
"En må kunne alt, være like god snekker som baker, smed, skytter, skomaker - det er de tusen håndverksfag. Og likevel er ikke dette nok(...)," sa fangstmann Henry Rudi.

Overvintring på Svalbard var for mennesker som var eventyrlystne, kunne tåle ensomheten i isødet og likte jakt og fangst.

Det harde arbeidet innebar planlegging, tilrettelegging av fangsthytta, innsanking av ved, klargjøring av feller og det å ta vare på fangsten. Hvilke dyr de fanget og kunnskapen om disse var viktig for fangstmannen/kvinna. I tillegg til de vanlige gjøremålene innomhus. Farene ved livet i ensomheten var en annen ting. Historien om Henry Rudi og Wanny Woldstad fra Tromsø blir fortalt.

Dette og flere spennende historier vil dere få høre om på Polarmuseet. Vi kommer også inn på dyreetikk.Tilbudet kan være med å oppfylle kompetansemål innenfor følgende læreplaner:Samfunnsfag:
  • skape og illustrere forteljingar om menneske som lever under ulike vilkår, og samanlikne levekår
  • setje namn på og plassere landa i Norden, verdshava og verdsdelane og finne geografiske nemningar på kart
  • beskrive hva som kan gjøres for å ta vare på naturen i nærområdet, og argumentere for omsorgsfull framferd i naturen
Norsk
  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
Uttrykksform
Åpne filter