Lunheim skole

Lunheim skole

Postadresse: Postboks 5319, 9286 Tromsø

Besøksadresse: Tomasjordveien 211, 9024 Tomasjord

Telefon: 404 28 113

Kontaktperson: Nanne Aannerud, 469 02 606, nanne.aannerud@tromso.kommune.no

Antall produksjoner: 13

  • Alle

Aktivitetsglede (Ellen Charlotte Sørheim og Julia Andersen)

Scenekunst, Trinn: 4
Aktivitetsglede er et teater- og sirkusverksted som forteller om de forskjellige aktiviteter og idretter barn og unge holder på med på fritiden. 

Fra leire til lanart

Visuell kunst, Trinn: 7
Med utgangspunkt i 500 års skulpturhistorie lager jeg en powerpoint som inspirasjonsintro, som starter med Michelangelo, via modernismen, Henry Moore og Texmon Rygh, og ender med Olafur Eliassons installasjon av stein, leire og vann. En viktig del av formidlingen blir å se på hvordan kunsten skapes i forhold til tiden den skapes i og hvordan vi endrer vår opplevelse av de ulike kunstverkene over tid. En aktuell problemstilling i dag er store miljømessige landskapsinngrep.  Synlige innhogg i fjellandskapet i Carrarra, Italia er resultat av århundrer med utvinning av den hvite marmoren. Dette leder frem til dagens klima og miljødiskursjoner, som også preger samtidskunsten i dag. Dermed sluttes sirkelen fra den hvite marmoreren til stein og grusinstallasjon på kunstmuseum.I verkstedet skal elevene jobbe med grunnleggende tredimensjonale teknikker der de modellerere og hogger/ smir i tørket leire.Når elevene etter hvert har arbeidet med de ulike skulpturelle teknikkene, samles alt restmaterialet sammen. Avslutningsvis danner dette grunnlaget for et kort landartprosjekt i uterom/ skolegård, der de elevene som ønsker det, kan teste utforming på bakken med biter av leire og støv. Vi avslutter verkstedet med en felles visning av figurer/ arbeider.  Elevene utfordres til å finne egnede steder/ rom for visning av sine ting utenfor verkstedet og vurdere hvor og hvordan det de har laget, best kan stilles ut. Jeg vil holde en kort intro om ulike strategier og tenkemåter for hvordan jeg som kunstkonsulent sammen med flere vurderer egnede steder for plassering av kunst i offentlige bygg og uterom. 

Luther øre - Kongen, kirka og kunsten

Kulturarv, Trinn: 7-10
Gud bevare meg vel! Hva har samer, trolldom og kunst med reformasjonen å gjøre?På Tromsø Museum - Universitetsmuseet får elevene svaret mens de utforsker moderne og gamle kunstuttrykk i skjønn forening. Elevene blir tatt med på en reise tilbake i tid, der gapestokker og kirkehammere truer de som ikke følger med. Reisen tar for seg den spennende historien om hvordan den lutherske lære røsket opp i et samfunn der kirka hadde all makt, og eneste vei til Guds ord var gjennom kunsten.Med bruk av 3D-penner får elevene selv illustrere hvordan gammel historie kan bli gjort ny. Tromsø Museum - Universitetsmuseet bruker gammel kunst og ny teknologi, musikk, kostymer og dramaturgi for å formidle den spennende historien om reformasjonen i Nord-Norge.

Making form og Aage Gaup

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Velkommen til kombinasjonsomvising i utstillingene Hábmet hámi/ Making Form og Savioprisvinner Aage Gaup! 
Utstillingen Making Form på Tromsø kunstforening fokuserer på kunst som er knyttet til materialitet, form og praktisk kunnskap, samtidig som den gir oppmerksomhet til metafysiske, åndelige eller immaterielle verdier. Det er kunst som kan tenkes sammen med samiske og andre nordlige folks livsformer, kunstpraksiser og verdensanskuelser.Making Form inkluderer arbeid av Silje Figenschou Thoresen, Geir Tore Holm, Rose-Marie Huuva, Randi Marainen, Elly Mathilde Novvale Johnsen, Ann-Elise Pettersen Hyndøy, Raisa Porsanger, Alf Salo, Morten Torgersrud og Kristin Tårnesvik Alle disse er kunstnere med et sterkt forhold til form og materiale, og til åndelig og sanselig kunnskap, og samlet gir denne utstillingen et nytt perspektiv på den samiske kunstens uttrykk, tradisjoner og utvikling.
Aage Gaup (f. 1943) er en markant billedhugger og skulptør i norsk kunst, særlig kjent for sine monumentale skulpturer i tre. Helt siden 70-tallet har hans poetiske, politiske og personlige kunstverk vekket følelser, undring og engasjement. Han har kombinert moderne og klassisk kunst med samiske tradisjoner, både håndtverksmessig og tematisk. Han ble tildelt Savioprisen for 2019, og i den anledning er det en glede for DKS og Nordnorsk kunstmuseum å kunne vise et utvalg av hans kunstverk i vårt kunstnerrom.

Musikk og dans fra nordområdene 2019-2020

Musikk, Trinn: 6
Den nordnorske musikktradisjonen er ikke bare forbeholdt tippoldemor. I to -dagers verkstedet Musikk og dans fra nordområdene får elevene lære triks, regler, dans og sang av erfarne instruktører. De som ønsker det får spille i orkester. Sammen med elevene lager de en forestilling som fremvises siste dag for foresatte og medelever på skolen.De som tar elevene med i denne historien er danseren Sigurd Johan Heide og musikerne Lene Larsen og Anne Nymo Trulsen.

Når nettene blir lange, og mørket faller på - bestillingstilbud 1.-2. tr.

Kulturarv, Trinn: 1-2
Når nettene blir lange og mørket faller på, da er tiden inne til å se på stjernene.
Hva er et stjernebilde? Lager egentlig stjernene bilder? Hvorfor snakker vi i Norge om Karlsvogna, når de i England kaller de samme stjernene for Plogen?

Med utgangspunkt i noen av de mest kjente stjernebildene forteller vi eventyr som har gitt opphav til navnene. Vi er innom både samiske, nordiske og greske myter og sagn.
Hva annet kan vi se på nattehimmelen? Vi ser etter Melkeveien og planeter slik de ses fra jorda. Og til slutt tar vi en reise ut i solsystemet for å besøke noen av de andre planetene som går i bane rundt vår sol.

Opplegget dekker følgende mål fra læreplanen: Fenomener og stoffer, kompetansemål etter 4. årstrinn: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen, i samisk og norsk tradisjon
Tilbudet kan være med å oppfylle følgende kompetansemål etter 2. og 4. årstrinn:Naturfag
  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser
  • gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen og nordlys i samisk og norsk tradisjon
Inkludert i opplegget er inngangbillett til Vitensenterets øvrige utstillinger. Skolene oppfordres til å besøke dem etter at undervisningsopplegget er ferdig.

SAMEKULTUREN - Bestillingstilbud 1-3. trinn

Kulturarv, Trinn: 1-3
Utgangspunktet for dette tilbudet er å vise noe av de mest kjente gjenstandene i Tromsø Museums utstilling om samekulturen, og å formidle samisk historie og kultur gjennom disse. Det fokuseres på ulike deler av duodji.Gjennom tægerarbeid og gjenstander av tre, bein og horn, fortelles hvordan samene utnyttet naturressurser. Den bløte duodjien, som klesdrakt i stoff og skinn, kan si mer om hvordan husdyr som sau, geit og rein ikke bare ble brukt som mat, men utnyttet i sin helhet.Elevene får lære forskjellen på lavvu og gamme. I museets gamme ser vi nærmere på den tradisjonelle inndelingen i boligen. De får også høre samiske fortellinger, og prøve seg på lassokasting.

Sangskatten 2020

Musikk, Trinn: 3
OPPDATERING 08.04.20: AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUS

Synger dere fortsatt de gamle barnesangene? Kan unger i dag de samme sangene som deres besteforeldre lærte da de var barn?Det er ikke uten grunn at NRK.supers «Sangfoni» er blitt en suksess. Ta en slitesterk barnesang, pakk den inn på nytt og la ungene leke med den. Hvor mange barneprogrammer klarer å fenge både null- og nittiåringer og samtidig bli en snakkis blant voksne. Noe av svaret ligger i den gode følelsen av fellesskap sang gir, i tillegg til sprudlende lek og glede som overstråler programserien.Vi har latt oss begeistre, og inviterer til allsangkonsert. Kom og syng Alle fugler, Blåmann bukken min, Vi har en grevling i taket og mange flere, sprekt arrangert, akkompagnert av et sprudlende orkester og med et topptrent barnekor i front.Ingen er for små og ingen er for gamle til å ha glede av SANGSKATTEN. Dette er konserten som sender deg syngende hjem, der du straks leter fram den gamle sangboka og planlegger familiekor.

SNOWHOW

Kulturarv, Trinn: 5
OPPDATERT 03.04.20: AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUS

Fridtjof Nansen møtte inuitter og deres kultur under overvintringen på Grønland fra 1888–89, og forsto at han måtte lære av arktiske urfolk: kle seg som dem, lære å lage mat som dem, lære å padle kajakk – og ikke minst lære å kjøre hund. Roald Amundsen gjorde samme erfaringer under sine overvintringer hos netsilik-inuittene i Gjøahavn, da han seilte Nordvestpassasjen (1903–06).Både Fridtjof Nansen og Roald Amundsen tok i bruk kunnskapen fra arktiske urfolk, og i tillegg hentet Nansen kunnskap fra ishavsmiljøene i Tromsø og Hammerfest om båtbygging, båters form og navigering i is og nordlig hav. Roald Amundsen førte dette videre og perfeksjonerte denne tilnærmingen.

SPEEDMONSTER- bestillingstilbud 5. trinn

Visuell kunst, Trinn: 5
Lag ditt eget speedmonster!Den kulturelle skolesekken og Nordnorsk vitensenter er stolte over å igjen kunne tilby dette kurset innenfor Teknologi og Design - hvor elevene får jobbe med design, teknikk og utforming.I løpet av prosjektet vil elevene bli presentert for* En innføring i hva teknologi og design er* Læring om mekanikk og energi (teoridel)* Problemstillinger underveis som stiller krav om faglig kunnskap i bl.a. matemtikk, naturfag, engelsk, norsk og samfunnsfag* Leketøysteknologi og -historie

Tilde og kampen mot Era (Tromsø byteater )

Scenekunst, Trinn: 1
​​​​​​​OPPDATERT 31.03.20: FORESTILLINGENE ER AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUSET
"Tilde og kampen mot Era" handler om Tilde som på magisk vis havner i Skogen bortenfor Bortevekk. På befaling fra skogens herskerinne Era stilles klokkene tilbake hver kveld slik at alle i skogen må leve den samme dagen om igjen og om igjen. En liten utbrytergruppe har valgt å trosse Eras befalinger og forsøker å sette tiden fri men de trenger Tildes hjelp. Klarer de å beseire den mektige Era? Hva skjer hvis ingenting forandres? Er det egentlig så ille å stoppe tiden en gang i blant?

Vinter i fangsthytta - Bestillingstilbud 4. tr.

Kulturarv, Trinn: 4
OPPDATERING 12.03.20: TILBUDET ER AVLYST PÅ GRUNN AV COVID 19
"En må kunne alt, være like god snekker som baker, smed, skytter, skomaker - det er de tusen håndverksfag. Og likevel er ikke dette nok(...)," sa fangstmann Henry Rudi.

Overvintring på Svalbard var for mennesker som var eventyrlystne, kunne tåle ensomheten i isødet og likte jakt og fangst.

Det harde arbeidet innebar planlegging, tilrettelegging av fangsthytta, innsanking av ved, klargjøring av feller og det å ta vare på fangsten. Hvilke dyr de fanget og kunnskapen om disse var viktig for fangstmannen/kvinna. I tillegg til de vanlige gjøremålene innomhus. Farene ved livet i ensomheten var en annen ting. Historien om Henry Rudi og Wanny Woldstad fra Tromsø blir fortalt.

Dette og flere spennende historier vil dere få høre om på Polarmuseet. Vi kommer også inn på dyreetikk.Tilbudet kan være med å oppfylle kompetansemål innenfor følgende læreplaner:Samfunnsfag:
  • skape og illustrere forteljingar om menneske som lever under ulike vilkår, og samanlikne levekår
  • setje namn på og plassere landa i Norden, verdshava og verdsdelane og finne geografiske nemningar på kart
  • beskrive hva som kan gjøres for å ta vare på naturen i nærområdet, og argumentere for omsorgsfull framferd i naturen
Norsk
  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger

Ringeren i Notre-Dame (Sanzén Produktioner & Akershus teater)

Scenekunst, Trinn: 4-10
Fasttilbud:MERK: I Tromsø er dette en del fordypningsprogrammet i scenekunst til 4. trinn, så det er dessverre ikke anledning for andre trinn å melde seg på. 4. trinn må bekrefte deltakelse til dks@tromso.kommune.no. Se når din skole er oppsatt ved å åpne turnéplan til høyre.​​​​​​​ Forestillingen spilles på Kulta i Tromsdalen.
En natt ble et lite deformert barn funnet på steintrappene til Notre-Dame i Paris. Et barn ingen ville ha eller vedkjenne seg. Tyve år senere er barnet blitt en ung mann, og hans ønske om å møte menneskene og verden utenfor katedralen blir større og sterkere.Handlingen i Victor Hugos klassiske roman Ringeren i Notre-Dame fra 1831 foregår i og omkring den veldige katedralen Notre-Dame i Paris på 1400-tallet. Her møter vi Quasimodo – den vanskapte ringeren, Frollo – presten i katedralen, Esmeralda – den dansende vakre romkvinnen, og mange flere. Vår versjon av fortellingen om Quasimodo er en blanding av teater og musikal, skrekk og romantikk, komedie og alvor. Og om utenforskapet; som er sterkere enn noen gang i dagens samfunn, og som alle kan kjenne seg igjen i.På scenen møter du musikeren Bo Platzack som sammen med skuespilleren Anders Sanzén i 25 ulike roller tar, oss med inn i Paris' gater, ned under jorden, opp i kirketårnet, og inn i den dramatiske historien om Quasimodo.Forestillingen er co-produsert med Akershus teater.
Uttrykksform
Åpne filter