Skittenelv skole

Skittenelv skole

Postadresse: , 9022 Krokelvdalen

Besøksadresse: , 9022

Telefon: 77 60 65 70

Kontaktperson: Elin Jensen, elin.jensen@tromso.kommune.no

Antall produksjoner: 7

  • Alle

Luther øre - Kongen, kirka og kunsten

Kulturarv, Trinn: 7-10
Gud bevare meg vel! Hva har samer, trolldom og kunst med reformasjonen å gjøre?På Tromsø Museum - Universitetsmuseet får elevene svaret mens de utforsker moderne og gamle kunstuttrykk i skjønn forening. Elevene blir tatt med på en reise tilbake i tid, der gapestokker og kirkehammere truer de som ikke følger med. Reisen tar for seg den spennende historien om hvordan den lutherske lære røsket opp i et samfunn der kirka hadde all makt, og eneste vei til Guds ord var gjennom kunsten.Med bruk av 3D-penner får elevene selv illustrere hvordan gammel historie kan bli gjort ny. Tromsø Museum - Universitetsmuseet bruker gammel kunst og ny teknologi, musikk, kostymer og dramaturgi for å formidle den spennende historien om reformasjonen i Nord-Norge.

Making form og Aage Gaup

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Velkommen til kombinasjonsomvising i utstillingene Hábmet hámi/ Making Form og Savioprisvinner Aage Gaup! 
Utstillingen Making Form på Tromsø kunstforening fokuserer på kunst som er knyttet til materialitet, form og praktisk kunnskap, samtidig som den gir oppmerksomhet til metafysiske, åndelige eller immaterielle verdier. Det er kunst som kan tenkes sammen med samiske og andre nordlige folks livsformer, kunstpraksiser og verdensanskuelser.Making Form inkluderer arbeid av Silje Figenschou Thoresen, Geir Tore Holm, Rose-Marie Huuva, Randi Marainen, Elly Mathilde Novvale Johnsen, Ann-Elise Pettersen Hyndøy, Raisa Porsanger, Alf Salo, Morten Torgersrud og Kristin Tårnesvik Alle disse er kunstnere med et sterkt forhold til form og materiale, og til åndelig og sanselig kunnskap, og samlet gir denne utstillingen et nytt perspektiv på den samiske kunstens uttrykk, tradisjoner og utvikling.
Aage Gaup (f. 1943) er en markant billedhugger og skulptør i norsk kunst, særlig kjent for sine monumentale skulpturer i tre. Helt siden 70-tallet har hans poetiske, politiske og personlige kunstverk vekket følelser, undring og engasjement. Han har kombinert moderne og klassisk kunst med samiske tradisjoner, både håndtverksmessig og tematisk. Han ble tildelt Savioprisen for 2019, og i den anledning er det en glede for DKS og Nordnorsk kunstmuseum å kunne vise et utvalg av hans kunstverk i vårt kunstnerrom.

Når nettene blir lange, og mørket faller på - bestillingstilbud 1.-2. tr.

Kulturarv, Trinn: 1-2
Når nettene blir lange og mørket faller på, da er tiden inne til å se på stjernene.
Hva er et stjernebilde? Lager egentlig stjernene bilder? Hvorfor snakker vi i Norge om Karlsvogna, når de i England kaller de samme stjernene for Plogen?

Med utgangspunkt i noen av de mest kjente stjernebildene forteller vi eventyr som har gitt opphav til navnene. Vi er innom både samiske, nordiske og greske myter og sagn.
Hva annet kan vi se på nattehimmelen? Vi ser etter Melkeveien og planeter slik de ses fra jorda. Og til slutt tar vi en reise ut i solsystemet for å besøke noen av de andre planetene som går i bane rundt vår sol.

Opplegget dekker følgende mål fra læreplanen: Fenomener og stoffer, kompetansemål etter 4. årstrinn: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen, i samisk og norsk tradisjon
Tilbudet kan være med å oppfylle følgende kompetansemål etter 2. og 4. årstrinn:Naturfag
  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser
  • gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen og nordlys i samisk og norsk tradisjon
Inkludert i opplegget er inngangbillett til Vitensenterets øvrige utstillinger. Skolene oppfordres til å besøke dem etter at undervisningsopplegget er ferdig.

Sangskatten 2020

Musikk, Trinn: 3
OPPDATERING 08.04.20: AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUS

Synger dere fortsatt de gamle barnesangene? Kan unger i dag de samme sangene som deres besteforeldre lærte da de var barn?Det er ikke uten grunn at NRK.supers «Sangfoni» er blitt en suksess. Ta en slitesterk barnesang, pakk den inn på nytt og la ungene leke med den. Hvor mange barneprogrammer klarer å fenge både null- og nittiåringer og samtidig bli en snakkis blant voksne. Noe av svaret ligger i den gode følelsen av fellesskap sang gir, i tillegg til sprudlende lek og glede som overstråler programserien.Vi har latt oss begeistre, og inviterer til allsangkonsert. Kom og syng Alle fugler, Blåmann bukken min, Vi har en grevling i taket og mange flere, sprekt arrangert, akkompagnert av et sprudlende orkester og med et topptrent barnekor i front.Ingen er for små og ingen er for gamle til å ha glede av SANGSKATTEN. Dette er konserten som sender deg syngende hjem, der du straks leter fram den gamle sangboka og planlegger familiekor.

Tilde og kampen mot Era (Tromsø byteater )

Scenekunst, Trinn: 1
​​​​​​​OPPDATERT 31.03.20: FORESTILLINGENE ER AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUSET
"Tilde og kampen mot Era" handler om Tilde som på magisk vis havner i Skogen bortenfor Bortevekk. På befaling fra skogens herskerinne Era stilles klokkene tilbake hver kveld slik at alle i skogen må leve den samme dagen om igjen og om igjen. En liten utbrytergruppe har valgt å trosse Eras befalinger og forsøker å sette tiden fri men de trenger Tildes hjelp. Klarer de å beseire den mektige Era? Hva skjer hvis ingenting forandres? Er det egentlig så ille å stoppe tiden en gang i blant?

TreskjæringsPOP

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Dette er et verksted i treskjæring hvor vi arbeider med en gammel håndverksteknikk kalt kolrosing. Elevene lærer seg grunnleggende ferdigheter som føring av treskjæringsjern med «styre- hånd» og «kraft-hånd». Man kommer raskt til et spennende uttrykk hvor utskjæringene „fremkalles“ med en blanding av pulverisert bark og olje. Med denne kunnskapen vil vi skape moderne pop-kunst uttrykk. Vi tar utgangspunkt i tradisjonen men legger vekt på de kunstneriske mulighetene i teknikken, og elevene får skjære ut bilder i tre basert på egenkomponerte collager av utklipp fra aviser, magasiner & tegneserier.
Kolrosing er en gammel og viktig treskjæringsteknikk innen både norsk og samisk kunsthåndverk. Den brukes til utsmykning av både tre, bein eller horn og egner seg godt for nybegynnere i treskjæringens verden. Koblet med uttrykk og tolkninger av samtidskunst er målet i kurset å inspirere til transformasjon av tradisjoner inn i dagens samfunn.  

I første del av kursdagen (ca. 2,5t) vil vi jobbe med bilder fra aviser, magasiner og tegneserier. Alle skaper seg et lite arkiv av utklipp og lar fantasien få forme en historie som blir til en komposisjon. Dette overføres så til emnet ved hjelp av blyantskravering. I andre halvdel av kursdagen (ca. 2,5t) vil vi jobbe med treskjæringsjernet og feste utrykkene til emnet. Til sist lages det en pasta av bark og olje som gnis over bildet slik at det blir «fremkalt» nesten som i et mørkerom.

Vinter i fangsthytta - Bestillingstilbud 4. tr.

Kulturarv, Trinn: 4
OPPDATERING 12.03.20: TILBUDET ER AVLYST PÅ GRUNN AV COVID 19
"En må kunne alt, være like god snekker som baker, smed, skytter, skomaker - det er de tusen håndverksfag. Og likevel er ikke dette nok(...)," sa fangstmann Henry Rudi.

Overvintring på Svalbard var for mennesker som var eventyrlystne, kunne tåle ensomheten i isødet og likte jakt og fangst.

Det harde arbeidet innebar planlegging, tilrettelegging av fangsthytta, innsanking av ved, klargjøring av feller og det å ta vare på fangsten. Hvilke dyr de fanget og kunnskapen om disse var viktig for fangstmannen/kvinna. I tillegg til de vanlige gjøremålene innomhus. Farene ved livet i ensomheten var en annen ting. Historien om Henry Rudi og Wanny Woldstad fra Tromsø blir fortalt.

Dette og flere spennende historier vil dere få høre om på Polarmuseet. Vi kommer også inn på dyreetikk.Tilbudet kan være med å oppfylle kompetansemål innenfor følgende læreplaner:Samfunnsfag:
  • skape og illustrere forteljingar om menneske som lever under ulike vilkår, og samanlikne levekår
  • setje namn på og plassere landa i Norden, verdshava og verdsdelane og finne geografiske nemningar på kart
  • beskrive hva som kan gjøres for å ta vare på naturen i nærområdet, og argumentere for omsorgsfull framferd i naturen
Norsk
  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
Uttrykksform
Åpne filter