Lakselvbukt skole

Lakselvbukt skole

Postadresse: Lakselvbuktvegen 600, 9043 Jøvik

Besøksadresse: Lakselvbuktvegen 600, 9043 Jøvik

Telefon: 77608290

Kontaktperson: Berit Guttormsen, 97172420, berit.guttormsen@tromso.kommune.no (fra høsten 2016), Per-Helge Engen, 47035757, per-helge.engen@tromso.kommune.no

Antall produksjoner: 15

  • Alle

Film på Tvibit - et 2 dagers filmverksted for 9.trinn 19/20

Film, Trinn: 9
På Tvibit får elevene lage sin egen kortfilm gjennom to-dagers filmverksted i filmproduksjon.

Skolen bestemmer om skoleklassen skal lære fiksjonsfilm eller musikkvideo.
Opplegget tar elevene gjennom idé til ferdig resultat.Verkstedet vil begynne med en fellesstart om hva film er, om dramaturgiske kjennetegn ved filmtypen som er valgt, og en praktisk øvelse før elevene skal jobbe kreativt i gruppearbeid. Iløpet av to dager skal elevene idémyldre seg frem til historier som de skal filme, redigere, presentere og evaluere på slutten av verkstedet. Det er obligatorisk å lære seg bruk av kamera, lyd, grønnskjerm og redigeringsprogrammet Adobe Premiere Pro CC 2019. Det vil bli mulighet for å utforske ulike temaer/problemstillinger gjennom filmskapingen, og låter fra lokal produserte artister/band i musikkvideo. Filmverkstedet avslutter med verdenspremiére og påfølgende evaluering, og skolen vil få filmene som blir produsert på minnepenn.Verksted varer fra kl.09:00-15:00.
Kan tilpasses skolens behov så lenge dette avklares på forhånd.

Kjønnsroller i polarhistorien

Kulturarv, Trinn: 8-10
OPPDATERING 12.03.20: TILBUDET ER AVLYST PÅ GRUNN AV COVID 19

Bestillingstilbud: Eventyrlystne kvinner reiste på fangst i Arktis. Likevel fortelles polarhistorien som oftest med utgangspunkt i menns erobringer og heltedåder.I Norges arktiske universitetsmuseum sitt undervisningsopplegg om kjønn og polarhistorie, får elevene kjennskap til polarhistorie, lokalhistorie og et innblikk i hvordan historikere og museer jobber med kilder. Gjennom muntlige og kreative aktiviteter lærer elevene å identifisere og vurdere et utvalg av det unike kildematerialet som brukes i utstillingene. De skal forstå hvordan det kan tolkes på ulike måter når de jobber med historieskriving.

Luther øre - Kongen, kirka og kunsten

Kulturarv, Trinn: 7-10
Gud bevare meg vel! Hva har samer, trolldom og kunst med reformasjonen å gjøre?På Tromsø Museum - Universitetsmuseet får elevene svaret mens de utforsker moderne og gamle kunstuttrykk i skjønn forening. Elevene blir tatt med på en reise tilbake i tid, der gapestokker og kirkehammere truer de som ikke følger med. Reisen tar for seg den spennende historien om hvordan den lutherske lære røsket opp i et samfunn der kirka hadde all makt, og eneste vei til Guds ord var gjennom kunsten.Med bruk av 3D-penner får elevene selv illustrere hvordan gammel historie kan bli gjort ny. Tromsø Museum - Universitetsmuseet bruker gammel kunst og ny teknologi, musikk, kostymer og dramaturgi for å formidle den spennende historien om reformasjonen i Nord-Norge.

Making form og Aage Gaup

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Velkommen til kombinasjonsomvising i utstillingene Hábmet hámi/ Making Form og Savioprisvinner Aage Gaup! 
Utstillingen Making Form på Tromsø kunstforening fokuserer på kunst som er knyttet til materialitet, form og praktisk kunnskap, samtidig som den gir oppmerksomhet til metafysiske, åndelige eller immaterielle verdier. Det er kunst som kan tenkes sammen med samiske og andre nordlige folks livsformer, kunstpraksiser og verdensanskuelser.Making Form inkluderer arbeid av Silje Figenschou Thoresen, Geir Tore Holm, Rose-Marie Huuva, Randi Marainen, Elly Mathilde Novvale Johnsen, Ann-Elise Pettersen Hyndøy, Raisa Porsanger, Alf Salo, Morten Torgersrud og Kristin Tårnesvik Alle disse er kunstnere med et sterkt forhold til form og materiale, og til åndelig og sanselig kunnskap, og samlet gir denne utstillingen et nytt perspektiv på den samiske kunstens uttrykk, tradisjoner og utvikling.
Aage Gaup (f. 1943) er en markant billedhugger og skulptør i norsk kunst, særlig kjent for sine monumentale skulpturer i tre. Helt siden 70-tallet har hans poetiske, politiske og personlige kunstverk vekket følelser, undring og engasjement. Han har kombinert moderne og klassisk kunst med samiske tradisjoner, både håndtverksmessig og tematisk. Han ble tildelt Savioprisen for 2019, og i den anledning er det en glede for DKS og Nordnorsk kunstmuseum å kunne vise et utvalg av hans kunstverk i vårt kunstnerrom.

Når nettene blir lange, og mørket faller på - bestillingstilbud 1.-2. tr.

Kulturarv, Trinn: 1-2
Når nettene blir lange og mørket faller på, da er tiden inne til å se på stjernene.
Hva er et stjernebilde? Lager egentlig stjernene bilder? Hvorfor snakker vi i Norge om Karlsvogna, når de i England kaller de samme stjernene for Plogen?

Med utgangspunkt i noen av de mest kjente stjernebildene forteller vi eventyr som har gitt opphav til navnene. Vi er innom både samiske, nordiske og greske myter og sagn.
Hva annet kan vi se på nattehimmelen? Vi ser etter Melkeveien og planeter slik de ses fra jorda. Og til slutt tar vi en reise ut i solsystemet for å besøke noen av de andre planetene som går i bane rundt vår sol.

Opplegget dekker følgende mål fra læreplanen: Fenomener og stoffer, kompetansemål etter 4. årstrinn: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen, i samisk og norsk tradisjon
Tilbudet kan være med å oppfylle følgende kompetansemål etter 2. og 4. årstrinn:Naturfag
  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser
  • gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen og nordlys i samisk og norsk tradisjon
Inkludert i opplegget er inngangbillett til Vitensenterets øvrige utstillinger. Skolene oppfordres til å besøke dem etter at undervisningsopplegget er ferdig.

Propaganda!

Kulturarv, Trinn: 8-10
Norges arktiske universitetsmuseum viser denne høsten frem propagandaplakater fra 2. verdenskrig.
Undervisningsopplegget basert på denne utstillingen retter fokus på bruk av virkemidler i reklame og propaganda. Vi gransker ulike symboler, språkbruk og bilder, og hvordan dette settes sammen for å vekke følelser. I tillegg avdekker vi ulik retorikk som er vanlig å møte i dagens media. Vi snakker om hvordan man kan reagere i møte med slike argumenter. Til sist får elevene lage sine egne propagandaplakater på museet.Gjennom fargefylte og vakre plakater fra fortiden, får elevene kunnskaper og ferdigheter til å møte fremtiden i et samfunn der nettroll og ekstremistiske holdninger får stadig større oppmerksomhet.  
Målsetninger
Målet med undervisningsopplegget er at elevene skal forstå:●      hva propaganda er●      hvordan propaganda tar forskjellig former til forskjellige tider●      hvilke virkemidler propagandaen benytter seg av●      hvordan informasjon kan brukes som maktmiddel

SAMEKULTUREN - Bestillingstilbud 1-3. trinn

Kulturarv, Trinn: 1-3
Utgangspunktet for dette tilbudet er å vise noe av de mest kjente gjenstandene i Tromsø Museums utstilling om samekulturen, og å formidle samisk historie og kultur gjennom disse. Det fokuseres på ulike deler av duodji.Gjennom tægerarbeid og gjenstander av tre, bein og horn, fortelles hvordan samene utnyttet naturressurser. Den bløte duodjien, som klesdrakt i stoff og skinn, kan si mer om hvordan husdyr som sau, geit og rein ikke bare ble brukt som mat, men utnyttet i sin helhet.Elevene får lære forskjellen på lavvu og gamme. I museets gamme ser vi nærmere på den tradisjonelle inndelingen i boligen. De får også høre samiske fortellinger, og prøve seg på lassokasting.

Sangskatten 2020

Musikk, Trinn: 3
OPPDATERING 08.04.20: AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUS

Synger dere fortsatt de gamle barnesangene? Kan unger i dag de samme sangene som deres besteforeldre lærte da de var barn?Det er ikke uten grunn at NRK.supers «Sangfoni» er blitt en suksess. Ta en slitesterk barnesang, pakk den inn på nytt og la ungene leke med den. Hvor mange barneprogrammer klarer å fenge både null- og nittiåringer og samtidig bli en snakkis blant voksne. Noe av svaret ligger i den gode følelsen av fellesskap sang gir, i tillegg til sprudlende lek og glede som overstråler programserien.Vi har latt oss begeistre, og inviterer til allsangkonsert. Kom og syng Alle fugler, Blåmann bukken min, Vi har en grevling i taket og mange flere, sprekt arrangert, akkompagnert av et sprudlende orkester og med et topptrent barnekor i front.Ingen er for små og ingen er for gamle til å ha glede av SANGSKATTEN. Dette er konserten som sender deg syngende hjem, der du straks leter fram den gamle sangboka og planlegger familiekor.

SPEEDMONSTER- bestillingstilbud 5. trinn

Visuell kunst, Trinn: 5
Lag ditt eget speedmonster!Den kulturelle skolesekken og Nordnorsk vitensenter er stolte over å igjen kunne tilby dette kurset innenfor Teknologi og Design - hvor elevene får jobbe med design, teknikk og utforming.I løpet av prosjektet vil elevene bli presentert for* En innføring i hva teknologi og design er* Læring om mekanikk og energi (teoridel)* Problemstillinger underveis som stiller krav om faglig kunnskap i bl.a. matemtikk, naturfag, engelsk, norsk og samfunnsfag* Leketøysteknologi og -historie

TIFF Ung 2020

Film, Trinn: 8-10
Tromsø internasjonale filmfestival har gleden av å invitere alle ved ungdomstrinnene til filmvisning under festivalen, som finner sted 13. – 19. januar 2020. I samarbeid med Den Kulturelle Skolesekken vil festivalen presentere to ulike filmer fordelt på fire visninger kun for ungdomsskolene i Tromsø kommune.

Til hver film vil det være utviklet et studieark som vil ha forslag på oppgaver knyttet til filmene som kan benyttes både før og etter filmvisning. Visningene vil være lukkede visninger kun for elever og lærere, og det vil være en formidler tilstede for å innlede filmene og sette de i en pedagogisk sammenheng.
The Grizzlies
Regissør: Miranda de Pencier
Canada 2018, 1t 46 min 
 
DKS-visninger: Mandag 13.jan. kl. 08:45  og torsdag 16. jan. kl. 10:45 
Språk: Engelsk og inuittisk tale, norsk undertekst
Russ Sheppeard er en nyutdannet lærer som på jakt etter jobb ender opp i Kugluktuk, en by lengre nord enn han noen gang før har vært. Uforberedt og uopplyst om byens skremmende statistikk som innehaver av Nord-Amerikas høyeste tall for selvmord blir han overveldet over de utallige utfordringene byens unge befolkning møter hver dag. I et forsøk på å engasjere og motivere sine elever starter han et skoleprogram for idretten lacrosse. Programmet blir møtt med skepsis og ydmykelse i starten, men sakte begynner studentene å la seg smitte av lærerens hardnakkede engasjement og etter hvert har de nok spillere til å danne sitt eget lag: The Grizzlies.THE GRIZZLIES er en hjertevarm og rørende film om kraften, sjelen og lederskapet hos unge inuitter, som fortsetter å kjempe selv under ubegripelig press og omstendigheter. Miranda de Pencier (f. 1968) er en produsent og regissør fra Toronto, Canada. Hun har produsert flere kritikerroste filmer, inkludert BEGINNERS, THANK YOU FOR SHARING og Netflix-serien ANNE WITH AN E. THE GRIZZLIES er en hennes debut som spillefilmregissør.
Jeune Juliette
Regissør: Anne Émond
Canada 2019, 1t 37 min 
 
DKS-visninger: Mandag 13. jan. kl. 11:00  og torsdag 16. jan. kl. 08:45 
Språk: Fransk, norske undertekster.
Juliette går i andre klasse på videregående, og hun er overvektig. En kombinasjon som overskygger det meste annet i hennes tilværelse. For selv ikke en god venninne og et befriende pågangsmot er nok til å overvinne den uunngåelige mobbingen hun må utstå. Heldigvis er ikke verden så enkel som enkelte skal ha det til. Og i tenåringslivets komplekse virkelighet, finner også Juliette mer enn nok grunn til å gi hverdagen den spenningen som behøves.Filmen er en karakterdrevet komedie, som dreier seg rundt tematikk knyttet til identitet og selvbilde, vennskap og sosial tilhørighet.Anne Émond er en kanadisk regissør fra Quebec. Hun har filmutdanning fra universitetet i Montreal og debuterte med en serie kortfilmer på slutten av 00-tallet. Jeune Juliette er inspirert av Émonds egne opplevelser fra ungdomsårene.
TIDSPUNKTER 
Mandag 13. januar 2020 
08:45 – The Grizzlies (1 t 46 min) 
11:00 – Jeune Juliette (1t 37 min) 
 
Torsdag 16. januar 2020 
08:45 – Jeune Juliette  (1t 37 min) 
10.45 – The Grizzlies (1 t 46 min) 
 
Alle visningene finner sted på KulturHuset i Tromsø. 

Tilde og kampen mot Era (Tromsø byteater )

Scenekunst, Trinn: 1
​​​​​​​OPPDATERT 31.03.20: FORESTILLINGENE ER AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUSET
"Tilde og kampen mot Era" handler om Tilde som på magisk vis havner i Skogen bortenfor Bortevekk. På befaling fra skogens herskerinne Era stilles klokkene tilbake hver kveld slik at alle i skogen må leve den samme dagen om igjen og om igjen. En liten utbrytergruppe har valgt å trosse Eras befalinger og forsøker å sette tiden fri men de trenger Tildes hjelp. Klarer de å beseire den mektige Era? Hva skjer hvis ingenting forandres? Er det egentlig så ille å stoppe tiden en gang i blant?

TreskjæringsPOP

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Dette er et verksted i treskjæring hvor vi arbeider med en gammel håndverksteknikk kalt kolrosing. Elevene lærer seg grunnleggende ferdigheter som føring av treskjæringsjern med «styre- hånd» og «kraft-hånd». Man kommer raskt til et spennende uttrykk hvor utskjæringene „fremkalles“ med en blanding av pulverisert bark og olje. Med denne kunnskapen vil vi skape moderne pop-kunst uttrykk. Vi tar utgangspunkt i tradisjonen men legger vekt på de kunstneriske mulighetene i teknikken, og elevene får skjære ut bilder i tre basert på egenkomponerte collager av utklipp fra aviser, magasiner & tegneserier.
Kolrosing er en gammel og viktig treskjæringsteknikk innen både norsk og samisk kunsthåndverk. Den brukes til utsmykning av både tre, bein eller horn og egner seg godt for nybegynnere i treskjæringens verden. Koblet med uttrykk og tolkninger av samtidskunst er målet i kurset å inspirere til transformasjon av tradisjoner inn i dagens samfunn.  

I første del av kursdagen (ca. 2,5t) vil vi jobbe med bilder fra aviser, magasiner og tegneserier. Alle skaper seg et lite arkiv av utklipp og lar fantasien få forme en historie som blir til en komposisjon. Dette overføres så til emnet ved hjelp av blyantskravering. I andre halvdel av kursdagen (ca. 2,5t) vil vi jobbe med treskjæringsjernet og feste utrykkene til emnet. Til sist lages det en pasta av bark og olje som gnis over bildet slik at det blir «fremkalt» nesten som i et mørkerom.

Vikinger i Nord, bestillingstilbud 6. trinn

Kulturarv, Trinn: 6
Vikingtida i Nord-Norge er spennende, med mange historier å fordype seg i. Nord-Norge ble tidlig bebodd - de eldste spor av mennesker i Norge er funnet i Finnmark, og de eldste spor av hustufter i Norge er funnet på Træna i Nordland.
Elevene taes med inn i vikingtida. Der får de møte Asbjørn Selsbane og hans menn, og ta del i hans spennende reise i vårt langstrakte land.Kunnskapsoverføringen er handlingsorientert og bygger på deltakelse, hvor elevene får erfare og gjøre, ikke bare høre. Elevene kler seg ut som vikingbarn og får vikingnavn under besøket. De får også øve seg på praktiske ting som håndverk, vikingspill og runeskrift.Etter gjennomføringen setter vi pris på om skolen kan sende evaluering av opplegget til dks@tromso.kommune.no 

Vinter i fangsthytta - Bestillingstilbud 4. tr.

Kulturarv, Trinn: 4
OPPDATERING 12.03.20: TILBUDET ER AVLYST PÅ GRUNN AV COVID 19
"En må kunne alt, være like god snekker som baker, smed, skytter, skomaker - det er de tusen håndverksfag. Og likevel er ikke dette nok(...)," sa fangstmann Henry Rudi.

Overvintring på Svalbard var for mennesker som var eventyrlystne, kunne tåle ensomheten i isødet og likte jakt og fangst.

Det harde arbeidet innebar planlegging, tilrettelegging av fangsthytta, innsanking av ved, klargjøring av feller og det å ta vare på fangsten. Hvilke dyr de fanget og kunnskapen om disse var viktig for fangstmannen/kvinna. I tillegg til de vanlige gjøremålene innomhus. Farene ved livet i ensomheten var en annen ting. Historien om Henry Rudi og Wanny Woldstad fra Tromsø blir fortalt.

Dette og flere spennende historier vil dere få høre om på Polarmuseet. Vi kommer også inn på dyreetikk.Tilbudet kan være med å oppfylle kompetansemål innenfor følgende læreplaner:Samfunnsfag:
  • skape og illustrere forteljingar om menneske som lever under ulike vilkår, og samanlikne levekår
  • setje namn på og plassere landa i Norden, verdshava og verdsdelane og finne geografiske nemningar på kart
  • beskrive hva som kan gjøres for å ta vare på naturen i nærområdet, og argumentere for omsorgsfull framferd i naturen
Norsk
  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger

Arvvas

Musikk, Trinn: 8-10
Fasttilbud: Arvvas er en duo som består av joikeren Sara Marielle Gaup og kontrabassist/vokalist Steinar Raknes. Raknes med sin raspe stemme og nyskapende krumspring på sin kontrabass er et orkester i seg selv, og sammen med Gaups tradisjonsrike samt innovative joik smelter Arvvas musikk naturlig sammen, som to elver som møtes. Musikken er vakker, nedstrippet og melodiøs og samtidig spontan og leken.
Uttrykksform
Åpne filter