Prestvannet skole

Prestvannet skole

Postadresse: , 9011 Tromsø

Besøksadresse: Prestvannveien 13, 9011

Telefon: 46863492

Kontaktperson: Ina Beate Pentha, 91800000, ina.beate.pentha@tromso.kommune.no

Antall produksjoner: 10

  • Alle

Aktivitetsglede (Ellen Charlotte Sørheim og Julia Andersen)

Scenekunst, Trinn: 4
Aktivitetsglede er et teater- og sirkusverksted som forteller om de forskjellige aktiviteter og idretter barn og unge holder på med på fritiden. 

Evighetens form - verksted

Visuell kunst, Trinn: 7
Aase Texmon Rygh (f. 1925) er født og oppvokst på Dyrøy i Troms. Texmoen Rygh er utdannet ved SHKS (1944-46) og ved Kunstakademiet i København (1948-49). Hun betegnes ofte som modernismens «Grand Old Lady» i norsk skulptur. I en alder av 27 år var hun den første til å introdusere abstrakt skulptur for den norske offentligheten.
EvighetsskulpturerUtstillingen er sentrert rundt Texmon Ryghs hovedverker: de såkalte møbiusskulpturene. Texmon Rygh oppdaget det matematiske møbiusprinsippet i det tekniske museet i Paris på 80-tallet. Et bånd vridd 180 grader før endene festes, som gir en form uten forside eller bakside, innside eller utside, begynnelse eller slutt. Texmon Rygh har skapt fem variasjoner over dette prinsippet: rund, stående, liggende, dobbel og trippel, i flere ulike materialer. Vi får i denne utstillingen oppleve alle fem i steinen diabas.En sanselig opplevelseTexmon Rygh er opptatt av kroppens relasjon til tredimensjonal kunst. For første gang i museumssammenheng gir vi med denne utstillingen publikum mulighet til å berøre disse unike verkene: Vi kan følge formen med hånden og således forstå prinsippet og oppleve materialet. For å understøtte det ordløse og sanselige ved skulpturene tonesettes de av «evighetsmusikk», det være seg abstrakte modernistiske verker uten klar begynnelse eller slutt, eller Bachs møbiusliknende komposisjoner.Langt kunstnerskapUtstillingen gir i tillegg et unikt innblikk i Aase Texmon Ryghs lange og innholdsrike kunstnerskap, i hennes liv og pionerskap. Vi får følge utviklingen fra noen av hennes tidligere arbeider, før hun hadde løsrevet seg helt fra kroppen som motiv, til abstrakte arbeider tuftet på ulike universelle matematiske prinsipper.De siste årene har Texmon Rygh fått fornyet oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt. Hun regnes i dag som en av våre aller viktigste skulptører og er et forbilde for en rekke yngre kunstnere som arbeider med abstraksjon. 
I DKS verkstedet vil elevene få innblikk i Texmoen Ryghs kunst gjennom omvisning i og formidling av utstillingen. Etter omvisning i utstillingen samles elevene i verkstedet i Tromsø kunstforening. Her skal de med inspirasjon fra verkene i utstillingen hvor de gjennom ulike oppgaver og materialer skal kanskje finne sine egne evighets former. Verkstedet ledes av kunstner Irene Rasmussen.

Luther øre - Kongen, kirka og kunsten

Kulturarv, Trinn: 7-10
Gud bevare meg vel! Hva har samer, trolldom og kunst med reformasjonen å gjøre?På Tromsø Museum - Universitetsmuseet får elevene svaret mens de utforsker moderne og gamle kunstuttrykk i skjønn forening. Elevene blir tatt med på en reise tilbake i tid, der gapestokker og kirkehammere truer de som ikke følger med. Reisen tar for seg den spennende historien om hvordan den lutherske lære røsket opp i et samfunn der kirka hadde all makt, og eneste vei til Guds ord var gjennom kunsten.Med bruk av 3D-penner får elevene selv illustrere hvordan gammel historie kan bli gjort ny. Tromsø Museum - Universitetsmuseet bruker gammel kunst og ny teknologi, musikk, kostymer og dramaturgi for å formidle den spennende historien om reformasjonen i Nord-Norge.

Når nettene blir lange, og mørket faller på - bestillingstilbud 1.-2. tr.

Kulturarv, Trinn: 1-2
Når nettene blir lange og mørket faller på, da er tiden inne til å se på stjernene.
Hva er et stjernebilde? Lager egentlig stjernene bilder? Hvorfor snakker vi i Norge om Karlsvogna, når de i England kaller de samme stjernene for Plogen?

Med utgangspunkt i noen av de mest kjente stjernebildene forteller vi eventyr som har gitt opphav til navnene. Vi er innom både samiske, nordiske og greske myter og sagn.
Hva annet kan vi se på nattehimmelen? Vi ser etter Melkeveien og planeter slik de ses fra jorda. Og til slutt tar vi en reise ut i solsystemet for å besøke noen av de andre planetene som går i bane rundt vår sol.

Opplegget dekker følgende mål fra læreplanen: Fenomener og stoffer, kompetansemål etter 4. årstrinn: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen, i samisk og norsk tradisjon
Tilbudet kan være med å oppfylle følgende kompetansemål etter 2. og 4. årstrinn:Naturfag
  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser
  • gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen og nordlys i samisk og norsk tradisjon
Inkludert i opplegget er inngangbillett til Vitensenterets øvrige utstillinger. Skolene oppfordres til å besøke dem etter at undervisningsopplegget er ferdig.

Sangskatten 2020

Musikk, Trinn: 3
OPPDATERING 08.04.20: AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUS

Synger dere fortsatt de gamle barnesangene? Kan unger i dag de samme sangene som deres besteforeldre lærte da de var barn?Det er ikke uten grunn at NRK.supers «Sangfoni» er blitt en suksess. Ta en slitesterk barnesang, pakk den inn på nytt og la ungene leke med den. Hvor mange barneprogrammer klarer å fenge både null- og nittiåringer og samtidig bli en snakkis blant voksne. Noe av svaret ligger i den gode følelsen av fellesskap sang gir, i tillegg til sprudlende lek og glede som overstråler programserien.Vi har latt oss begeistre, og inviterer til allsangkonsert. Kom og syng Alle fugler, Blåmann bukken min, Vi har en grevling i taket og mange flere, sprekt arrangert, akkompagnert av et sprudlende orkester og med et topptrent barnekor i front.Ingen er for små og ingen er for gamle til å ha glede av SANGSKATTEN. Dette er konserten som sender deg syngende hjem, der du straks leter fram den gamle sangboka og planlegger familiekor.

SNOWHOW

Kulturarv, Trinn: 5
OPPDATERT 03.04.20: AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUS

Fridtjof Nansen møtte inuitter og deres kultur under overvintringen på Grønland fra 1888–89, og forsto at han måtte lære av arktiske urfolk: kle seg som dem, lære å lage mat som dem, lære å padle kajakk – og ikke minst lære å kjøre hund. Roald Amundsen gjorde samme erfaringer under sine overvintringer hos netsilik-inuittene i Gjøahavn, da han seilte Nordvestpassasjen (1903–06).Både Fridtjof Nansen og Roald Amundsen tok i bruk kunnskapen fra arktiske urfolk, og i tillegg hentet Nansen kunnskap fra ishavsmiljøene i Tromsø og Hammerfest om båtbygging, båters form og navigering i is og nordlig hav. Roald Amundsen førte dette videre og perfeksjonerte denne tilnærmingen.

SPEEDMONSTER- bestillingstilbud 5. trinn

Visuell kunst, Trinn: 5
Lag ditt eget speedmonster!Den kulturelle skolesekken og Nordnorsk vitensenter er stolte over å igjen kunne tilby dette kurset innenfor Teknologi og Design - hvor elevene får jobbe med design, teknikk og utforming.I løpet av prosjektet vil elevene bli presentert for* En innføring i hva teknologi og design er* Læring om mekanikk og energi (teoridel)* Problemstillinger underveis som stiller krav om faglig kunnskap i bl.a. matemtikk, naturfag, engelsk, norsk og samfunnsfag* Leketøysteknologi og -historie

Tilde og kampen mot Era (Tromsø byteater )

Scenekunst, Trinn: 1
​​​​​​​OPPDATERT 31.03.20: FORESTILLINGENE ER AVLYST PÅ GRUNN AV KORONAVIRUSET
"Tilde og kampen mot Era" handler om Tilde som på magisk vis havner i Skogen bortenfor Bortevekk. På befaling fra skogens herskerinne Era stilles klokkene tilbake hver kveld slik at alle i skogen må leve den samme dagen om igjen og om igjen. En liten utbrytergruppe har valgt å trosse Eras befalinger og forsøker å sette tiden fri men de trenger Tildes hjelp. Klarer de å beseire den mektige Era? Hva skjer hvis ingenting forandres? Er det egentlig så ille å stoppe tiden en gang i blant?

Vinter i fangsthytta - Bestillingstilbud 4. tr.

Kulturarv, Trinn: 4
OPPDATERING 12.03.20: TILBUDET ER AVLYST PÅ GRUNN AV COVID 19
"En må kunne alt, være like god snekker som baker, smed, skytter, skomaker - det er de tusen håndverksfag. Og likevel er ikke dette nok(...)," sa fangstmann Henry Rudi.

Overvintring på Svalbard var for mennesker som var eventyrlystne, kunne tåle ensomheten i isødet og likte jakt og fangst.

Det harde arbeidet innebar planlegging, tilrettelegging av fangsthytta, innsanking av ved, klargjøring av feller og det å ta vare på fangsten. Hvilke dyr de fanget og kunnskapen om disse var viktig for fangstmannen/kvinna. I tillegg til de vanlige gjøremålene innomhus. Farene ved livet i ensomheten var en annen ting. Historien om Henry Rudi og Wanny Woldstad fra Tromsø blir fortalt.

Dette og flere spennende historier vil dere få høre om på Polarmuseet. Vi kommer også inn på dyreetikk.Tilbudet kan være med å oppfylle kompetansemål innenfor følgende læreplaner:Samfunnsfag:
  • skape og illustrere forteljingar om menneske som lever under ulike vilkår, og samanlikne levekår
  • setje namn på og plassere landa i Norden, verdshava og verdsdelane og finne geografiske nemningar på kart
  • beskrive hva som kan gjøres for å ta vare på naturen i nærområdet, og argumentere for omsorgsfull framferd i naturen
Norsk
  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger

WoluM 2019 - 2020

Musikk, Trinn: 6
Wolum er et improvisasjons- og musiseringsverksted der elevene blir kjent med og får bruke digitale verktøyer som instrumenter. Det benyttes iPad`er og software-synther der musikerne på forhånd kan programmere de klangfarger og skalaer det skal jobbes med. Som fundament spiller musikerne en jazz/rock sjanger for å underbygge elevenes improvisasjon. Ved hjelp av de samme verktøyene kan elevene bruke effekt-app`er til å underbygge musikkenGjennom verkstedet er elevene innom kompetansemål i musikk som å oppfatte og anvende puls, rytme, form, melodi, klang, dynamikk og tempo. De får improvisere med instrumenter der utgangspunkt er rytme, melodi og harmonikk. Elevene får lage egne komposisjoner med utgangspunkt i enkle musikalske former og motiver og bruke grafisk notasjon til å lage skisser av komposisjonen. De får komponere og gjøre lydopptak ved hjelp av digitale verktøy.Eleven får digitale ferdigheter og lærer å benytte disse i en musikalsk sammenheng.
Uttrykksform
Åpne filter