Tilbake
Avd visuell kunst/Kunstskolen
Avd visuell kunst/Kunstskolen

Alien planet – Tegne og animasjons verksted

Hvem er jordens innbyggere og hvilke organismer fins i framtiden når homo sapiens ikke er der mer?

I dette verkstedet lærer elevene å lage animasjonsfilm ved bruk av enkle animasjon og lyd apper på ipad. De lærer også å tegne kroki og egne karakterdesign, og blir introdusert for materialer som kullstift, G-pen, blekk, collage osv.

Elevene arbeider i grupper (3 elever pr. gruppe) med animasjonene. Her får de lage vesener, slik som vitenskapen også finner opp organismer som potensielt kan leve på andre planeter under andre forhold enn de som eksisterer på jorda. Hvordan ser ett vesen ut hvis det er tynn atmosfære, lite/mye oksygen, 200 + grader osv.? Kommuniserer de?

Er det humanoider, planter og/eller bakterier som tar over etter oss når homo sapiens har opphørt å eksistere? Vitenskapen sier store versjoner av kakerlakk insekter og tilpassingsdyktige pattedyr slik som mus og rotter kan komme til å dominere jorden. Om mange millioner år når vi selv er blitt som dinosaurene, hva eksisterer her da? Vitenskapen lager ofte hypotetiske vesener som kan eksistere på andre planeter, men hva med denne planeten. Hvilke vesener vil utvikle seg her? 39 prosent av jordens overflate kan få nye klimaforhold allerede i 2100, vil dette føre til nye blandinger og dyrearter?

Inspirert av dagens klimadebatt og de spørsmål som mange unge bærer på vil dette verkstedet forsøke å fange en fremtid uten oss mennesker (eller en ny type menneske) på film. 

Kunstneren gjør en kort introduksjon av eget kunstnerskap.

Oppvarming.

Vi begynner undervisningen med kroki. Alle elevene får sitte modell en gang hver mens de andre tegner med kullstift, skissepapir og knettgummi. Elevene lærer å fange liv og bevegelsepå papiret.


Oppgave 1. Humanoid - karakterdesign,

Intro om tegning og tegneserie i kunsten. Deretter kort om ansiktet og kroppens proporsjoner.

Dette er en selvstendig oppgave hvor elevene skal lage sin egen menneskeinspirerte karakter. De får bruke G-pen og flytende blekk (som profesjonelle tegneserieskapere ofte bruker). 


Oppgave 2. Hvem er på jorden om 10 000 000 år?

Intro om animasjonens opprinnelse og historie i kunsten.  

I elevgrupper på tre og tre skal jordens fremtid animeres. Hvordan er landskapet? Hvordan er klima? Hvordan vesener bor der. Alle gruppene skal animere en sekvens på minst 3. minutter. Elevene får bruke plastelina, collage fra magasiner og vi lager våre egne landskap-scener der alt utspiller seg. (Vi stabiliserer ipad og telefoner med det vi finner i klasserommet hvis tripod ikke er tilgjengelig).


Oppgave 3. Surkle surkle

Bruke lydprogram (ekstra eller innebygd i animasjons appen) for å lage lydene vesenene bruker for å kommunisere med hverandre. Elevene kan bruke sin egen stemme og også lete etter lydene i skolens område.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Tromsø kommune
  • Kunstnere/grupper: Camilla Nicolaisen
  • I samarbeid med: Camilla Nicolaisen, Den kulturelle skolesekken, Kunstskolen, avd. for visuell kunst ved Kulturskolen i Tromsø kommune
  • Idé/opplegg: Camilla Nicolaisen

Om kunstner / utøver / gruppe

Camilla Renate Nicolaisen fra Lofoten (NO). Har MA fra Kunstakademiet i Tromsø. Hun har atelier på Troms fylkeskultursenter (Kysten). Hun underviser ved Kulturskolens avdeling for Visuell Kunst. Nicolaisen er også deltager i kunstnergruppene Queer Ecologies og Tromsøbaserte Tromsø Tegneklubb Høste 2018 var hun på studiereise til Japan for å fordype seg i Manga (japansk tegneseriestil).

Publikumskommentarer