Tilbake
Mari Karlstad. Tromsø Museum – Universitetsmuseet
Mari Karlstad. Tromsø Museum – Universitetsmuseet
Mari Karlstad. Tromsø Museum – Universitetsmuseet
Mari Karlstad. Tromsø Museum – Universitetsmuseet

Luther øre - Kongen, kirka og kunsten. - Tromsø museum

Gud bevare meg vel! Hva har samer, trolldom og kunst med reformasjonen å gjøre?

På Tromsø Museum - Universitetsmuseet får elevene svaret mens de utforsker moderne og gamle kunstuttrykk i skjønn forening. Elevene blir tatt med på en reise tilbake i tid, der gapestokker og kirkehammere truer de som ikke følger med. Reisen tar for seg den spennende historien om hvordan den lutherske lære røsket opp i et samfunn der kirka hadde all makt, og eneste vei til Guds ord var gjennom kunsten.

Med bruk av 3D-penner får elevene selv illustrere hvordan gammel historie kan bli gjort ny. Tromsø Museum - Universitetsmuseet bruker gammel kunst og ny teknologi, musikk, kostymer og dramaturgi for å formidle den spennende historien om reformasjonen i Nord-Norge.

Lærerveiledning

Last ned:

Danmark-Norge var den staten i Europa som innførte den strengeste og mest ortodokse lutherske-evangeliske læren. Etter at kong Christian III hørte Martin Luthers tale i Worms, ble Danmark-Norge reformert på rekordtid. For de som ikke ville følge den nye trosretningen, ble det alvorlige konsekvenser. Men Nord-Norge var i en særegen posisjon. Landsdelen overgang fra den katolske til den protestantiske kirke blir kalt den langstrakte reformasjonen. I de nordnorske kirkene ble mye av den katolske kirkekunsten stående, derfor er mye av den bevart på museum. Når vi sammenligner kirkekunstgjenstander fra før og etter reformasjonen, kan vi se effekten av dette viktige skillet i historien vår. Både store tanker og europeisk storpolitikk nådde helt ut til de små samfunnene i 1500-tallets Nord-Norge, inn i hver kirke og i hvert hjem, ja, inn i hvert enkelt menneske. Måten å tenke om tro og bibel på ble aldri den samme igjen. Reformasjonens etterdønninger førte til en heksejakt på samer som holdt på den gamle religionen.

Boktrykkerkunsten, som også kom på samme tid, ble viktig for å bringe Luthers lære ut til folket. Her på Tromsø Museum-Universitetsmuseet gir vi elevene muligheten til å utforske vår tids «boktrykkerkunst», og de får i oppgave å bringe kunnskapen om reformasjonens ulike historiske kjennetegn til liv gjennom 3D-teknologi.  Elevene får øve på å utforske, oppleve og fremstille historie på en ny måte med dette tverrfaglige opplegget, som trekker inn ulike elementer fra kunst og håndverk, musikk, historie og religion.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Troms fylkeskommune
  • Produsent: Tromsø Museum - Universitetsmuseet 

Publikumskommentarer

Bra og morsomt opplegg. Publisert av: anonym (klasse - Sjøvegan VGS) – 13.11.2018 8:33
Det var bra.Publisert av: anonym (klasse - Sjøvegan) – 13.11.2018 8:34
veldig bra oppleggPublisert av: anonym (klasse - Sjøvegan vgs) – 13.11.2018 8:34
Artig opplegg, lærerikt og oppsummerende foredrag. Veldig artig og lærerikt med 3D-pennene, ganske så kreativt. Publisert av: anonym (klasse - Sjøvegan Videregående SKole) – 13.11.2018 8:34
Et morsom og lærerikt opplegg som var relevant for faget Religion. Publisert av: anonym (klasse - Sjøvegan VGS) – 13.11.2018 8:34
Flott opplegg. Veldig lærerikt og underholdenePublisert av: anonym (klasse - Sjøvegan VGS) – 13.11.2018 8:34
God undervisning i reformasjonen og gøy å bruke 3D-penner.Publisert av: anonym (klasse - Sjøvegan vgs) – 13.11.2018 8:35
Artige saker. Trenger flere glassplater. Kunne forsøkt å presentere forskjellige kunststykker og spørre elevene om Det er fra før eller etter reformasjonen.Publisert av: anonym (klasse - Sjøvegan vgs) – 13.11.2018 8:35
Veldig kjedelig. Foredragsholderen var flink, så det var bra. Eneste positive med opplevelsen var å lage 3D kunst. Men det var heller ikke spesielt artig, så det sier jo litt.Publisert av: anonym (klasse - Sjøvegan Videregående Skole) – 13.11.2018 8:35
Bra med litt praktisk. Bra forklaringerPublisert av: anonym (klasse - sjøvegan vgs) – 13.11.2018 8:36
Det vi lærte om reformasjonen var bra. Opplegget med 3D-pennene kunne man likså godt tatt bort/ubrukelig. Ikke bra nokk til at vi måtte sitte så lenge på en buss/vi kom hjem sent.Publisert av: anonym (klasse - Sjøvegan Videregående Skole) – 13.11.2018 8:36
Gøy opplegg. Ikke for mye snakking, men helt passe mengde. Engasjert vert som tok litt over for når elevene skulle svare, men greit å være engasjert. Gøy å prøve 3D-penner Publisert av: anonym (klasse - Sjøvegan Videregående) – 13.11.2018 8:36
Var veldig interessant å se forskjell på kunsten som endra seg så mye som den gjorde. Veldig morsomt å bruke 3D penna etterpå, selv om det var ganske vanskeligPublisert av: anonym (klasse - Sjøvegan) – 13.11.2018 8:37