Mitt språk, min arv - Bestillingstilbud 5. - 10. trinn
Hva er ditt hjertespråk, eller ditt gollegiella (gullspråk)? I Norge, i vårt multikulturelle land, er vi så heldig å ha 300 språk. Utstillingen «Mitt språk, min arv» forteller om dette mangfoldet. Hva har språket å si for identitet? Hvilket innvandrerspråk snakkes det mest av i Tromsø? Er det positivt eller negativt å snakke flere språk i barndommen? Dette er noen av flere spørsmål som blir besvart i vårt undervisningsopplegg knyttet til Nordens, Norges og spesielt Nord-Norges språkarv.
Undervisningen og utstillingen bygger på forskningsarbeid i regi av forskningsgruppe AcqVA ved UiT Norges arktiske universitet og Norges naturvitenskapelig-tekniske universitet, som studerer både flerspråklighet og språk som en grunnleggende del av menneskesinnet – en mental grammatikk.
Undervisningsopplegget dekker kompetansemål innenfor de fleste språkfag og samfunnsfag. For å nevne noen:
Samfunnsfag (SAF0104) etter 10. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
redegjøre fornorskingen av samene og de nasjonale minoritetene og uretten de har vært utsatte for, og reflektere over hvilke konsekvenser det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå
reflektere over likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk og drøfte muligheter og utfordringer ved mangfold
Norsk (NOR0106) etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
forklare den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk og reflektere over statusen til de offisielle språkene i Norge i dag
utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter
Norsk for elever med samisk (NOR0304) etter 10. trinn
utforske det språklige mangfoldet i Norge og Sápmi/Sábme/Saepmie og reflektere over egen og andres språksituasjon
Kvensk eller finsk som andrespråk (KEF0101) etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
undersøke og reflektere over ulike sider ved kvensk/norskfinsk kultur og historie og ulike sider ved «tre stammers møte»
Læreplan i morsmål for språklige minoriteter (NOR0802)
Nivå 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
reflektere over sin egen flerspråklige situasjon og språklige utvikling i et flerkulturelt samfunn
Nivå 2
reflektere over sin egen og andres flerspråklige situasjon og språklige utvikling i et flerkulturelt samfunn
kjenne til grunnleggende sider ved kulturen i land der morsmålet brukes, og sammenligne med norsk kultur
Nivå 3
utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk, kultur og identitet både i Norge og i land der morsmålet brukes
Fremmedspråk (FSP0102) nivå I
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn
Fremmedspråk (FSP0102) nivå II
utforske og gjøre rede for mangfold, samfunnsforhold og historiske hendelser i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn
Om utøvere og produsenter
- Arrangert av: Tromsø kommune
- Kunstnere/grupper: Tromsø Museum - Norges arktiske universitetsmuseum
Publikumskommentarer