Tilbake

Aase Texmon Rygh: Evighetens form og Like Betzy

Velkommen til kombinasjonsomvisning i Aase Texmon Rygh: Evighetens form og Like Betzy!

Disse to utstillingene er på henholdsvis Tromsø kunstforening og Nordnorsk kunstmuseum, og vil gi elevene et blikk inn i to vidt forskjellinge kunstnerskap, med moderne skulptur og romantisk landskapsmaleri. 

Tromsø kunstforening har gleden av å vise Nasjonalmuseets Aase Texmon Rygh Evighetens form, en vandreutstilling som fokuserer på kunstnerens møbius-skulpturer. Disse kan beskrives som abstrakte evighetsformer i stein, og er å anse som hennes hovedverker. I motsetning til de fleste kunstutstillinger ønskes det her at publikum berører verkene. Texmon Rygh kalte sine tre viktigste form-prinsipper for uendelighet, stabilitet og evighet. Fra 1970-tallet skapte hun er rekke skulpturer som uttrykker harmoni og balanse (stabilitet), etterhvert laget hun skulpturer med utgangspunkt i tegnet ∞ (uendelighet). Så var det evighet, hva er det? Hvordan gi det et skulpturelt uttrykk?

Utstillingen Like Betzy med Betzy Akersloot-Berg har i sommer skapt mye debatt med sin bruk av byrommet, men nå skal det bli fint å vise våre elever Betzys kunstneriske virke. 

Akersloot-Berg var marinemaler, øydronning og globetrotter som gikk sin egen vei, en vei som alltid førte til havet, hennes «eneste store higen». En kunstnerisk suksess i sin samtid, men en obskuritet i norsk kunsthistorie.

Nordnorsk kunstmuseum sin hovedsatsning for 2019 gir plass til Betzy Akersloot-Bergs historie og kunstnerskap. Et langt kunstnerliv fullt av reiser, historier og fantastiske bilder av havet og menneskene. Museet viser malerier, tegninger, fotografier og annen dokumentasjon fra hennes fascinerende liv. NNKM viser også en rekke verk av henne likemenn og -kvinner som Elisabeth Sinding, Hendrik Willem Mesdag, AdelsteenNormann og Peder Balke.


Lærerveiledning

Last ned:
Lærerveiledning Aase Texmon Rygh

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Tromsø kommune
  • Kunstnere/grupper: Tromsø kunstforening og Nordnorsk kunstmuseum

Publikumskommentarer